شاعران ایران
دربارۀ شعر گفتار و مشهورترین نمایندۀ آن: سید علی صالحی

دربارۀ شعر گفتار و مشهورترین نمایندۀ آن: سید علی صالحی
سید علی صالحی، شناخته شده ترین نماینده ی شعر گفتار است که در زبان محاوره، ظرفیت و قابلیت های تازه و شاعرانه ای را جُست و جو کرده است. شناختِ مناسبی که وی از زبان محاوره دارد و توفیقی که در بهره مندی خلاقانه از آن یافته، منجر به ارائه ی گونه ی تازه و متفاوتی از شعرِ نو شده که خواص گفتاری را به عنوان اصلی ترین مختصه ی خود، حفظ می کند. صالحی زبان عامیانه را به بستری برای کُنش های شاعرانه تبدیل کرده؛ طوری که شگردهای شعری و هنریِ او به صورتِ بخشی از زبان محاوره درآمده و از روابطِ این زبان تبعیت می کنند. صمیت، جذابیت و عاطفیِ بودن، مختصه هایی بارز در کلامِ صالحی هستند که به واسطه ی لحنِ تخاطبی و استفاده ی فراگیر او از شگردهای روایت و گفتار، مثلِ دیالوگ، تک گویی درونی و بیرونی، همچنین به کارگیری حالات و رفتارهای گفتاری، مانند لحنِ شکوه و شکایت، سفارش و توصیه، یادآوری، سرزنش و غیره به وجود آمده و ارتباطِ عاطفی و نزدیکی را با مخاطب دامن زده است. سمبولیسمِ صالحی در حقیقت، برآیندی از تلفیق بیانِ گفتاری و عناصر و نشانه هایی عینی و ذهنی است که عواطف و اندیشه های وی را نمایندگی می کند. در این مقاله، ضمنِ اشاره به ابعادِ بهره مندی صالحی از امکانات و عناصر زبان گفتاری، کیفیت نمادپردازی و تکوینِ بیانِ سمبولیک وی در اشعارش تبیین شده است.
- پیرامون کتاب و کتابخوانی1 هفته پیش
هرمان هسه: چرا کتاب میخوانیم؟
- هنرِ زندگی2 هفته پیش
معجزۀ ادبیات و فلسفه در آفرینش شادی درون و سلامت زندگی
- اختصاصی کافه کاتارسیس2 هفته پیش
بریدههایی از کتاب «چگونه یونگ بخوانیم» نوشتۀ دیوید تیسی
- معرفی کتاب2 هفته پیش
توتوچان، دخترکی آنسوی پنجره نوشتهی تتسوکو کورویاناگی
- شاعران جهان1 هفته پیش
چرا باید سیلویا پلات بخوانیم؟
- کارگردانان جهان1 هفته پیش
آندری تارکوفسکی؛ یک نیایشگر سینما
- موسیقی بی کلام1 هفته پیش
موسیقی روحنواز DREAMS
- موسیقی سنتی6 روز پیش
برسان باده که غم روی نمود ای ساقی