با ما همراه باشید

جهان نمایش

دربارۀ نمایشنامه رند خلوت نشین (حافظ شیرازی) و نقد آن

دربارۀ نمایشنامه رند خلوت نشین (حافظ شیرازی)

 

نمایشنامه «رند خلوت‌نشین» نوشته‌ی پری صابری کارگردان تئاتر، نمایش‌نامه نویس و نویسنده رمان اهل کرمان است.

این نمایش‌نامه قصۀ آمدن انسان از بهشت به عالم خاکی است که در قالب زندگی «حافظ شیرازی» تهیه‌ شده است . حافظ در این اثر، تمثیلی از “آدم “است و “شاخ نبات ” نیز سمبلی از “حوا “و به تعبیری نماد همه زنان که یک چند در عالم خاص زندگی کرده‌اند.

پری صابری پس از پایان دوره متوسطه برای ادامهٔ تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی 1954 در فرانسه برگزیده شد. پس از آن در مکتب تانیا بالاشوا تئاتر آموخت و پس از مدتی که برای مطالعه در اسپانیا به سر بُرد در 1324 به ایران بازگشت. صابری در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. هم‌چنین در سال‌های 1347-57 مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تأسیس کرد.

او نمایشنامه کرگدن اوژن یونسکو را دو مرتبه (پس از ترجمه جلال آل احمد) به پارسی ترجمه کرد و حمید سمندریان در 1350 آن را در دانشگاه تهران بر صحنه برد. این نمایشنامه را بعدها احمد کامیابی مسک با نام «کرگدن‌ها» ترجمه و چاپ کرد.

او پس از انقلاب 1357 به خارج از ایران رفت. در این سال‌ها نمایشنامه «من از کجا، عشق از کجا» را درباره زندگی فروغ فرخزاد نوشت و در 1981 در لس‌آنجلس اجرا کرد که بسیار موفق بود. سپس آن را به انگلیسی در جشنواره هنری بازی‌های المپیک اجرا کرد که هم‌چنان با استقبال مواجه شد. سپس تصمیم به بازگشت به ایران گرفت.

در ایران ابتدا با برخوردهای خوبی مواجه نشد اما کم‌کم فعالیت تئاتری خویش را از سر گرفت و نمایش‌های «من به باغ عرفان» دربارهٔ زندگی سهراب سپهری و «هفت شهر عشق» را با الهام از عطار نیشابوری به صحنه برد.

در پی این موفقیت‌ها، آثار دیگری را نوشته و کارگردانی کرد که به گفته خودش نمایش «شمس پرنده» درباره مولوی از بهترین کارهایش است.

«شمس پرنده» و «اسطوره سیاوش» دو نمایشی است که پری صابری در تالار یونسکوی پاریس به روی صحنه برد.

نشان شوالیهٔ کشور فرانسه به پری صابری داده شده است. این کتاب توسط انتشارات سخن منتشر شده است.

(منبع: فیس‌نما)

 

لینک نقد نمایشنامۀ رند خلوت نشین

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها