با ما همراه باشید

تحسین برانگیزها

85 سالگی‌تان مبارک جنابِ نورالدین زرین‌کلک

85 سالگی‌تان مبارک جنابِ نورالدین زرین‌کلک

85 سالگی‌تان مبارک جنابِ نورالدین زرین‌کلک

نورالدین زرین‌کلک، پدر انیمیشن ایران امروز ٨۵ ساله شد.

به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نورالدین زرین‌کلک، نویسنده، نگارگر کتاب کودک، فیلم‌ساز و کارگردانی که با عنوان پدر انیمیشن ایران شناخته می‌شود، ۲۰ فروردین ۱۳۱۶ به دنیا آمد. او که در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ رئیس آسیفای بین‌المللی (انجمن بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن) بود، نخستین کار گرافیکی خود را در سن ۱۲ سالگی روی یک کتاب قصه‌ چاپ کرد. 

زرین‌کلک سال‌های ۴۰ تا ۵۰ را به تصویرسازی در سازمان کتاب‌های جیبی  و مؤسسه انتشاراتی فرانکلین مشغول بود. کتاب «کلاغ‌ها» نخستین کتابی بود که او تصویرسازی کرد. وی به پیشنهاد فیروز شیروانلو به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت شد تا در واحد مصورسازی کتاب‌های کودک و نوجوان به کار بپردازد.

 نورالدین زرین‌کلک سال ١٣۵٣ نخستین مدرسه پویانمایی را در ایران تأسیس و سه سال بعد رشته پویانمایی را در دانشگاه فارابی (دانشگاه هنر امروز) دایر کرد. وی در بلژیک دو فیلم «وظیفه اول» (۱۹۷۱) و «زمین بازی بابوش» (۱۹۷۱) را ساخت که هر دو فیلم جوایزی در جشنواره‌های خارجی کسب کردند. او پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۱ در مرکز سینمایی کانون به کار مشغول شد. 

 برگزیده سال‌ شورای کتاب کودک ایران برای کتاب افسانه سیمرغ ( ١٣۴٨)، نشان بهترین کتاب سال یونسکو ایران برای کتاب کلاغ‌ها (١٣۴٩)، جایزه مدارس انیمیشن فستیوال بین‌المللی فیلم آنسی فرانسه برای فیلم وظیفه اول (١٩٧١)، جایزه بهترین سناریو فستیوال بین‌المللی فیلم سالونیکی یونان برای فیلم دنیای دیوانه دیوانه دیوانه (١٩٧۶)، دیپلم افتخار فستیوال بین‌المللی فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم امیر حمزه دلدار و گور دلگیر (١٩٧٨)، دیپلم افتخار هانس کریستین آندرسن برای کوشش‌های عمرانه در تصویرسازی کتاب کودک، لوح تقدیر نمایشگاه کتاب بولونیا (ایتالیا) برای کتاب آ اول الفباست (١٩٨٧)، جایزه موزه ایلوستراسیون توکیو (ژاپن) برای کتاب ملا نصرالدین (٢٠٠٠) و… از جمله جوایز و افتخارات زرین‌کلک است.

 انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ٨۵ سالگی این عضو خود را که یک‌ دوره از اعضای هیئت مدیره‌ انجمن نیز بوده است، شادباش گفته و برای پدر انیمیشن ایران آرزوی تندرستی و بهروزی دارد.

منبع: ایسنا

85 سالگی‌تان مبارک جنابِ نورالدین زرین‌کلک

برترین‌ها