با ما همراه باشید

معرفی کتاب

نگاهی به کتاب «مقدمۀ کمبریج بر جرج الیوت» نوشتۀ نانسی هنری

نگاهی به کتاب «مقدمۀ کمبریج بر جرج الیوت» نوشتۀ نانسی هنری

«مقدمه‌ کمبریج بر جرج الیوت» نوشته نانسی هنری با ترجمه رحمت‌الله قائمی منتشر شد. این کتاب از مجموعه کتاب‌های «مقدمه کمبریج» در ۲۱۷ صفحه با شمارگان هزار نسخه در انتشارات علمی و فرهنگی عرضه شده است.

در معرفی ناشر از این مجموعه و کتاب آمده است:  مجموعه مقدمه‌های کمبریج یکی از مجموعه‌های در دست انتشار علمی و فرهنگی است که تاکنون بیش از  ۱۵ جلد آن منتشر شده است؛ این مجموعه مقدمه‌های کمبریج درباره نام‌آوران ادبیات و اندیشه است؛ کتاب‌هایی که با زبانی خیلی روان و پایه‌ای به معرفی آثار و اندیشه‌های نویسندگان و متفکران بزرگ می‌پردازند. این مجموعه‌ها راهنماهای خوبی برای کسانی هستند که مایل‌اند آشنایی کلی و پایه‌ای با اندیشه‌ورزان و یا نویسندگان بزرگ پیدا کنند.

مجموعه کتاب‌های «مقدمه کمبریج» از سوی مؤسسه انتشارات دانشگاه کمبریج و برای دانشجویان ادبیات تالیف شده و در هر مجلد آن رمان‌ها، داستان‌های کوتاه، مقالات، رساله‌ها و حتی نامه‌های شخصی نویسنده تحلیل و بررسی جدی می‌شود و وضعیت و مختصات تألیف آن‌ها نیز از نظر می‌گذرد.

گفتار حاضر درباره‌ یکی از کتاب‌های این مجموعه یعنی «جرج الیوت» است. اری آن ایوانس نام مستعار مردانه جورج الیوت را برای خود انتخاب کرد تا اطمینان یابد آثارش توجه جدی مخاطبان را جلب می‌کند. اگرچه نویسندگان زن در آن زمان آزادانه نام اصلی‌شان را در آثار خود می‌نوشتند؛ اما ایوانس می‌خواست فقط نویسنده داستان‌های عاشقانه نباشد.

جورج الیوت نویسنده کتاب «آسیاب کنار فلوس» و «میدل مارچ» یکی از تحسین‌برانگیزترین نویسندگان دوره‌ ویکتوریا بود و امروزه همچنان شخصیتی محوری در کانون ادبی است. او اولین زنی بود که از نوعی داستان سیاسی و فلسفی که قبلا مختص مردان بود، استفاده کرد و با ترکیب ایده‌های فکری دقیق و درک حساس از روابط انسانی به یکی از مهم‌ترین نویسندگان قرن نوزدهم تبدیل شد. او یکی از برجسته‌ترین نویسندگان عصر ویکتوریاست و آثارش که داستان آن‌ها بیش‌تر در انگلستان به وقوع می‌پیوندند، به‌ دلیل دیدگاه‌های رئالیسم و روان‌شناختی شهرت دارند.

جرج الیوت در سال ۱۸۶۴ «آموس بورتون»، اولین قسمت از داستان‌های «صحنه‌های زندگی روحانی»، را در مجله «بلک‌وود» منتشر کرد. اولین رمان کاملش در سال ۱۸۵۹ به‌نام «آدام بید» به‌چاپ رسیده بود، که استقبال فراوان و البته کنجکاوی مردم را برانگیخت.

بعد از موفقیت رمان «آدام بید» تا ۱۵ سال بعد از آن به نوشتن رمان‌های محبوب ادامه داد. در همان سال رمان «آسیاب رودخانه فلاس» را نوشت و آن را به همسرش «جورج هنری لیوس» تقدیم کرد. اولین اثر ادبی مهم او در سن ۴۳ سالگی (۱۸۶۲) منتشر شد، که ترجمه «زندگی مسیح»، اثر «دیوید استرائوس» بود. آخرین رمان جورج الیوت هم در سال ۱۸۷۳ به‌نام «دانیل دروندا» منتشر شد. این نویسنده روز ۲۲ دسامبر ۱۸۸۰ بعد از دو سال درگیری با بیماری کلیوی در سن ۶۱ سالگی درگذشت.

معروف‌ترین رمان الیوت «میدل‌مارچ» (۱۸۷۱–۱۸۷۲) است که نقطه عطفی در تاریخ رمان محسوب می‌شود. بعد از جین آستین هیچ نویسنده‌ای به اندازه الیوت در آثارش صریحاً به بیان مشکلات اجتماعی و انتقادهای سیاسی نپرداخت. رمان‌های «افسانه جوبال» و «فلیکس هالت افراطی» منحصراً آثار سیاسی او هستند.  الیوت اگرچه به‌دلیل حجم فروش کتاب‌هایش چندان موفق نبود، اما هنوز هم از لحاظ سبک نوشتاری از احترام ادبیات‌دوستان برخوردار است. او هفت رمان و ۱۱ کتاب شعر از خود به‌جا گذاشته‌ است.

کتاب «مقدمه‌ کیمبریج بر جرج الیوت» تلاشی برای آشنا کردن دانشجویان و محققان ادبیات با بافت مذهبی، سیاسی، علمی و فرهنگی آثار الیوت است و آن‌چه را برای فهم رمان‌ها، داستان‌ها، اشعار و مقالات انتقادی او لازم است در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این اثر تألیف نانسی هنری، دانشیار زبان انگلیسی دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون است. او در کنار آثار دیگرش نویسنده‌ کتاب «جورج الیوت و امپراتوری بریتانیا» نیز هست.

منبع: ایسنا

نگاهی به کتاب «مقدمۀ کمبریج بر جرج الیوت» نوشتۀ نانسی هنری

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها