با ما همراه باشید

تحلیل داستان و نمایش‌نامه

نگاهی به رمان ِ فرزندان سانچز نوشتۀ اسکار لوئیس

نگاهی به رمان ِ فرزندان سانچز نوشتۀ اسکار لوئیس

نگاهی به رمان ِ فرزندان سانچز نوشتۀ اسکار لوئیس

این کتاب نخستین بار در سال 1974 منتشر شد و با ترجمه حشمت‌الله کامرانی به فارسی برگردانده شده و توسط نشر هرمس به چاپ رسیده‌است.

داستان این رمان درباره خانواده فقیری در شهر مکزیکوسیتی است که از پدری 50 ساله به نام خسوس سانچز و چهار فرزند دیگر تشکیل شده است.

در این کتاب سعی شده تصویری از زندگی درونی این خانواده به دست داده شده و پرورش یافتن در خانه‌ای یک اتاقه در یکی از محلات پست شهری بزرگ در آمریکای لاتین که تغییر اجتماعی سریعی را از سر می گذراند توضیح داده شود.

اسکار لوئیس نویسنده این کتاب که پیش از این نیز در رمانی پِژوهشی با عنوان “پنج خانواده” کوشیده بود زندگی روزانه در پنج خانواده معمولی را در پنج روز عادی در مکزیک به خوانندگانش نشان دهد، در رمان اخیر نیز سعی کرده دیدی ژرف تر نسبت به زندگی یکی از خانواده ها به خواننده ارائه کند.

بیان مستقل رویدادها توسط هر یک از اعضای خانواده و استفاده از ضبط صوت برای ثبت اظهارات شخصیتهای واقعی رمان و پیاده‌سازی و و ویراستاری آنها، اعتبار و صحت بسیاری از داده‌ها را خود به خود روشن می‌سازد و به این ترتیب تا اندازه‌ای از ذهنی بودن که خاص زندگینامه های فردی است پرهیز شده است.

لوئیس در مقدمه ای که بر رمانش نوشته تاکید کرده‌است که در جریان مطالعه‌ای در کاساگرانده مکزیک با “خسوس سانچز” – شخصیت واقعی پدر خانواده در این رمان – آشنا شده و خانواده سانچز از میان 71 خانواده‌ای که برای این مطالعه انتخاب شده بودند، با شیوه نمونه گیری تصادفی برگزیده شد.

مطالب این رمان پژوهشی مخاطب را درباره کشورهای توسعه نیافته جهان به ویژه آمریکای لاتین به تفکر وا می‌دارد و پیچیدگیهای مسایل اجتماعی، اقتصادی و روانی را مطرح می‌کند.  در هر کوششی که برای از میان برداشتن فقر در جهان صورت می گیرد، با این پیچیدگیها روبرو می‌شویم و چنین بر می‌آید که هر گونه تغییر در گرایشها و نظام ارزشهای فقر باید با بهبود شرایط مادی زندگی همراه باشد.

نویسنده نتیجه می‌گیرد که  ثبات سیاسی مکزیک ناشی از ظرفیت بسیار مردم برای تحمل رنج و بدبختی است.

منبع mehrnews

نگاهی به رمان ِ فرزندان سانچز نوشتۀ اسکار لوئیس

مطالب بیشتر

  1. نگاهی به خانۀ ارواح ایزابل آلنده
  2. حق بی‌جای پاسخ خواستن
  3. تحلیل میلان موندرا از سیر خنده در تاریخ
  4. سطرهایی از رمان جاودانگی اثر کوندرا
  5. نظر میلان کوندرا دربارۀ شهرت
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها