با ما همراه باشید

معرفی کتاب

شعر سایه در موسیقی ایرانی نوشتۀ مهدی فیروزیان

شعر سایه در موسیقی ایرانی نوشتۀ مهدی فیروزیان
شعر سایه در موسیقی ایرانی نوشتۀ مهدی فیروزیان

 «شعر سایه در موسیقی ایرانی» جلد دوم طرحی پژوهشی با نام «سایه و موسیقی» است. جلد اول این طرح پنج جلدی «موسیقی ایرانی در شعر سایه» دو سال پیش به همت انتشارات هنر موسیقی چاپ شده بود و جلدهای بعدی آن با نام‌های «گل‌های تازه»، «گلچین هفته» و  «ترانه‌سرایی سایه» در آینده منتشر خواهد شد.

کتاب به «حافظ موسیقی ایران، محمدرضا شجریان» پیشکش شده و شامل پنج فصل اصلی است:

 از پس پرده‌ها: بررسی شعر و زندگی سایه و چگونگی ساخته شدن برخی آثار موسیقایی با سروده‌های او. در این فصل مهدی فیروزیان از دریچۀ خاطرات هوشنگ ابتهاج، که خود آنها را در گفت‌وگوهای چندساله با شاعر ثبت و ضبط کرده، به برخی آثار موسیقایی نگاه کرده و در کنار آن به نقد ادبی اشعار سایه پرداخته است.

سنجه‌های گزینش شعر: در این فصل ویژگی‌های یک شعر مناسب برای ساختن تصنیف و آواز و استفادۀ آهنگ‌سازان و خوانندگان ذکر شده است.

 هنجارشناسی پیوند شعر و موسیقی: قواعد تلفیق کلام و آهنگ در این فصل با بررسی مثال‌هایی از تصانیف ساخته‌شده با شعر سایه تشریح شده است.

آسیب‌‌شناسی پیوند شعر و موسیقی: نقد و بررسی تصنیف‌ها و آوازهای پدیدآمده با اشعار ابتهاج از دیدگاه تلفیق شعر و موسیقی در این فصل آمده است.

شناختنامه آثار: تصنیف‌ها و آوازهایی که با استفاده از سروده‌های سایه تولید شده با ذکر اطلاعات کامل پدیدآورندگان و دسته‌بندی قالبی‌ اشعار در این فصل معرفی شده است.

در پایان کتاب علاوه بر «نمایه آثار» و «نمایه عام»، «نمایه تاریخی سروده‌های سایه» به کوشش فیروزیان فراهم آمده است. در این نمایه اشعار سایه بر اساس تاریخ سروده شدن منظم شده‌اند.

این کتاب در ۶۴۰ صفحه با قیمت ۹۸هزار تومان از سوی انتشارات هنر موسیقی منتشر شده است.
منبع ایبنا
شعر سایه در موسیقی ایرانی نوشتۀ مهدی فیروزیان
مطالب بیشتر
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها