با ما همراه باشید

موزه گردی

دیداری با رافائل …

منتشر شده

در

امروز در بخش متنوع به بهانه‌ی نقل جملاتی که «فریدریش نیچه» در مورد

این هنرمند دوره‌ی رنسانس نوشته

یک موزه‌گردی ترتیب دادیم تا با کمترین هزینه

در کنار همدیگر از تماشای برجسته‌ترین آثار نقاشی جهان لذت ببریم.

……………………………………………………………………………….

برخی آثار رافائل

Young Woman with Unicorn

نام اثر:

Young Woman with Unicorn
………………………………………………………………….
نام اثر:
La velata
……………………………………………………………………..
نام اثر:
  Portrait of Maddalena Doni
………………………………………………………………………………
نام اثر:
Madonna della seggiola
………………………………………………………………………………………….
نام اثر:
The Parnassus

………………………………………………………………………………………………….

اثر برجسته‌ی رافائل

نام اثر:

The School of Athens
……………………………………………………………………………………………………

رافائل سانتسیو

این آثار و بسیاری دیگر آفریده‌ی رافائل نقاش دوره‌ی اوج رنسانس است.
نکته‌ی قابل توجه در زندگی رافائل تأثیرپذیری شدید او از لئوناردو داوینچی و میکلانژ است
که به همین‌جا ختم نمی‌شود.
او ضمن بهره‌گیری عمیق از دو استاد مسلم نقاشی و معماری
موفق به ساختن سبک خود می‌شود.
او آرمان‌های هنر رنسانس پیشرفته را در آثارش می‌آورد.
نکته‌ای که در زندگی رافائل جالب توجه است:
خاکِ شاگردی خوردن و سپس ساختن جهان خود است.
رافائل از آن دست هنرمندان صرفا جوششی نیست که هنر را غریزی می‌دانند
بلکه او را می‌توان جزو هنرمندان کوششی و جوششی، توامان، به حساب آورد.
از زندگی رافائل می‌توان آموخت هنرمندی که دغدغه‌ی ساختن فضای خود را دارد
ضمن بهره‌گیری از استادان نمونه  می‌تواند به مدد اصالت و خلاقیت و تفکر خود
شیوه‌ای نوین به وجود آورد.
……………………………………………………………………………………………..

نظر فریدریش نیچه در مورد رافائل:

دیگر ترسیم شهادت کافی است

« من از رافائل تبعیت می‌کنم و دیگر از شهادت نقاشی نمی‌کشم.

چیزهای با شکوه و متعالی به اندازه‌ی کافی همه جا وجود دارد

و دیگر لازم نیست در جایی به دنبال تعالی برویم که با قساوت ملازم است.

وانگهی، غرور من اجازه نمی‌دهد که به یک جلاد متعالی تبدیل شوم.»

(حکمت شادان

ترجمه جمال آل احمد، حامد فولاد وند و سعید کامران

نشر جامی_ چاپ هفتم- ص278)

پانوشت:

  • رافائل نقاش بزرگ ایتالیا(1520- 1483) از نظر نیچه مظهر هنرمندی ساده دل با فرهنگ آپولینی بود. نیچه در کتاب « ولادت تراژدی» به نقاشی‌های او اشاره می‌کند و در مورد دوگانگی شمایل مسیحی او می‌نویسد که رافائل از مسیحیت فاصله می‌گیرد و نقاشی‌های او بار شهوانی دارد. (همان)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

مطالب مرتبط:

  1. عنصر عظمت

برترین‌ها