با ما همراه باشید

یادداشت

کابوس رسانه‌ها نوشتۀ محمدرضا شعبانعلی

کابوس رسانه‌ها نوشتۀ محمدرضا شعبانعلی

کابوس رسانه‌ها نوشتۀ محمدرضا شعبانعلی

مردم بسیاری، در گوشه و کنار جهان، هر روز به این امید که «خبری نباشد» به سراغ رسانه‌ها می‌روند.

غافل از این‌که جمله‌ی «خبری نیست» کابوس رسانه‌هاست.

رسانه‌ها دنبال «ارزش خبری» هستند و هر چیزی که ذهن مخاطب را بیازارد و تن او را بلرزاند، «ارزش خبری» دارد.

چنین می‌شود که مردم عصر رسانه، نه کشته‌ی موشک و گلوله، که قربانی تیترها و خبرها می‌شوند.

و هر تیتر، میلیون‌ها «نفر-روز» عمر انسان‌ها را در سراسر جهان می‌سوزاند. انسان‌هایی که افق اختیارشان، از چند ده متر فراتر نمی‌رود؛ اما افق اخبارشان، به اندازه‌ی هزاران کیلومتر، گسترده است.

پی‌نوشت: آخرین بار که یک رسانه، از این قاعده تخطی کرد، نود سال پیش بود. زمانی که ۱۸ آوریل ۱۹۳۰، مجری اخبار بی‌بی‌سی بعد از سلام گفت: «هیچ خبری نیست» و سپس ۱۵ دقیقه پیانو نواخته شد.

منبع mrshabanali.com

کابوس رسانه‌ها نوشتۀ محمدرضا شعبانعلی

  1. به بهانۀ کریس ماینارد و کاردستی‌های خلاقانه با پَر
  2. پاتریک ترست و رُبات‌های نقاش
  3. محمدرضا شعبانعلی: دکترا نمی‌خوانم ساعت رولکس برای شکم گرسنه؟
  4. محمدرضا شعبانعلی: فرق رشد با پیشرفت
  5. مریم جان ما را جدی نگیر!
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها