هر 3 روز یک کتاب
بریدهای از کتاب «شاهنامۀ فردوسی» نوشتۀ دکتر محمد دهقانی
بریدهای از کتاب «شاهنامۀ فردوسی» نوشتۀ دکتر محمد دهقانی
کارکرد شراب از دیدگاه فردوسی بسیار گستردهتر از آن است که خیام در نظر دارد. خیام می را فقط ابزاری میداند که آدمی را موقتا از اندوه مرگ و اندیشهٔ تلخ نیستی میرهاند و او را در آرامشی خلسهآور و البته زودگذر فرو میبرد، لیکن هیچ شادی عمیق و ماندگاری در او پدید نمیآورد. اما در جهان شاهنامه شادی اصالت دارد و اندوه پدیدهای عارضی و زودگذر است، درست مثل زنگاری که بر آینهٔ دل مینشیند. شراب اکسیری است که زنگ اندوه را از دل فرو میشوید و رنگ همیشگی شادی را به آن بازمیگرداند. قهرمان شاهنامه شراب را نه برای پناه بردن به دامن فراموشی و خاموشی بلکه برای روی آوردن به زندگی و شادیهای آن مینوشد. میگساری در شعر خیام نقطهٔ مقابل زندگی مؤمنانه است، لیکن چنین تقابلی را در اندیشهٔ فردوسی اصلا نمیبینیم. ستایش فردوسی از شراب و شادخواری نشانهٔ تردید او در آموزهها و معتقدات دینیاش نیست. او، برخلاف خیام، در وجود خدا و حقیقت عوالم روحانی و جهان پس از مرگ تردیدی ندارد. با این حال، شاید بنا بر رسم زمانه و فرهنگ آسانگیرانهای که در آن پرورش یافته است، تعارضی هم میان شادخواری و دینداری نمیبیند.
بریدهای از کتاب «شاهنامۀ فردوسی» نوشتۀ دکتر محمد دهقانی
-
لذتِ کتاببازی1 ماه پیش
رمان «بر استخوانهای مردگان» نوشتۀ اُلگا توکارچوک: روایتِ خشمی که فضیلت است
-
لذتِ کتاببازی4 هفته پیش
«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایتِ شیرجه به آبهایِ اعماق
-
درسهای دوستداشتنی4 هفته پیش
والاترین اصالت «سادگی» است…
-
هر 3 روز یک کتاب3 هفته پیش
جملههایی به یادماندنی از نغمه ثمینی
-
لذتِ کتاببازی2 هفته پیش
نگاهی به کتاب «خطابههای برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی
-
درسهای دوستداشتنی1 ماه پیش
هیچکس به آنها نخواهد گفت که چقدر زیبا هستند…
-
نامههای خواندنی4 هفته پیش
بریدههایی از «نامههای گوستاو فلوبر»
-
حال خوب1 ماه پیش
مدیتیشن «تعادل هفت چاکرا» همراه با طاهره خورسند