هر 3 روز یک کتاب
ژان ژنه و غیرواقعیسازی واقعیت
ژان ژنه و غیرواقعیسازی واقعیت
«رامبراند اولین کسی بود که مرا افشا کرد. رامبراند! این انگشت جدّی که لباسهای ژنده را کنار میزند و برملا میسازد… چه را؟ شفافیتی بیپایان، شفافیتی جهنّمی را…»
ژان ژنه
ژنه ناخوشنودیاش را در برابر رونوشت واقعیت بر روی صحنه ابراز میکرد. همانقدر که رمانهایش دور از عینیت واقعگرایانه بودهاند، نمایشهایش نیز به همان اندازه بر موضعگیریاش علیه نمایش واقعگرا تأکید میکنند. میتوان هدف ژنه را از «غیرواقعیسازی واقعیت» اینگونه خلاصه کرد:
اگر ژنه موذیانه زندگی و نمایش را درهم میآمیزد، دقیقاً برای بازی با آنها و غیرممکنساختن برقراری موقعیتی ماندگار است: نمایش، بهعنوان برنامهی فراگیر بیثباتسازی، دامی است برای تماشاگر که دیگر نمیداند با چه چیزی سر و کار دارد. نمایش هم به همان اندازه اسیر ناتوانیاش در بنای چیزی غیر از تصاویر است، یعنی چیزی حتی غیر از فکرِ تصاویر، یعنی تصاویری که حتی پیش از اینکه قدرت توهمی آنها عمل کرده باشد، پوچی آنها برملا شده است.
ژان ژنه و غیرواقعیسازی واقعیت
-
لذتِ کتاببازی4 هفته پیش
نامهای سرگشاده به «ادوارد هرش»، کسی که میخواست دوباره دل ببازیم و… !
-
هر 3 روز یک کتاب4 هفته پیش
بریدهای از کتاب «در فاصلۀ دو نقطه» اثرِ ایران درّودی
-
لذتِ کتاببازی1 ماه پیش
دل باختن دوباره به شعر، با کتاب «شب آخر با سیلویا پلات» / (بخش اول)
-
معرفی کتاب4 هفته پیش
بهترین کتابهای ترجمۀ سال 1402 از دید داورهای معتبر
-
کارگردانان ایران3 هفته پیش
چند سرودۀ کوتاه از عباس کیارستمی
-
لذتِ کتاببازی2 هفته پیش
بازگشت دوبارۀ «مارینا ایوانونا تسوهتایوا» از گور دستهجمعی
-
رویدادها4 هفته پیش
خبر خوب برای شعر: انتشار گزینه اشعار ایرج زبردست
-
کارگردانان جهان3 هفته پیش
اسکورسیزی: دیوید لینچ یک نابغۀ بینشمند بود…