با ما همراه باشید

معرفی کتاب

نگاهی کوتاه به کتاب بارِ هستی نوشتۀ میلان کوندرا

نگاهی کوتاه به کتاب بارِ هستی نوشتۀ میلان کوندرا

نگاهی کوتاه به کتاب بارِ هستی نوشتۀ میلان کوندرا

کتاب «بار هستی»، با نام اصلی «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» نوشته «میلان کوندرا»، نویسنده برجسته چک‌تبار فرانسوی است. این کتاب مشهورترین اثر کوندرا، کاووشی پرسش برانگیز درباره موقعیت انسان مدرن در برابر جهان و بررسی وسعت تنهایی اوست؛ جهانی که به باور نویسنده دامی بیش نیست و بشر مغرور و سرگردان امروز در ریسمان‌هایی به هم تنیده برای مفهومی به نام زندگی تقلا می‌کند.

به نظر کوندرا نقش رمان در زندگی بشر و آینده او بسیار با اهمیت است زیرا این نوع ادبی همواره وفادارانه به یاری انسان می‌شتابد تا «جهان زندگی» به دست فراموشی سپرده نشود. برداشت فلسفی و زبان نافذ کتاب بار هستی، با اهمیت خرده روایت‌های جهان پست‌مدرن در برابر کلان روایت‌های مدرنیته و با خلق یک جهان متکثر، خواننده را سخت با مسائل بنیادی هستی بشر رو‌به‌رو می‌سازد و به تفکر وامی‌دارد.

او در این روایت با تمام کلان روایت‌ها از جمله کمونیسم، مارکسیسم، لیبرالیسم و همه قوانین ضروری عالم مقابله می‌کند و اندیشه‌های دکارت را درباره هستی زیر سوال می‌برد. شخصیت‌های رمان با بیان احساسات، تفکرات و رویاهای خود، موقعیت انسان را در برابر چشمان خواننده به نمایش می‌گذارند و تلخ‌کامی‌ها و سرخوردگی‌هایش را بروز می‌دهند.
توما و ترزا شخصیت‌های اصلی رمان‌اند. توما، بهترین جراح یکی از بیمارستان‌های پراگ است و مایل نیست هیچ زنی به زندگی‌اش وارد شود، اما یک رشته اتفاق که تمامی برحسب تصادف و پیشامد در برابر وجوب و ضرورت روی می‌دهد، او را به سوی ترزا که به عنوان پیشخدمت رستوران در شهری کوچک کار می‌کند می‌کشاند.

نویسنده: نسرین شکیبی ممتاز

نگاهی کوتاه به کتاب بارِ هستی نوشتۀ میلان کوندرا

مطالب بیشتر

  1. رمان جشن بی‌معنایی نوشتۀ میلان کوندرا
  2. تأملی در رمان بی‌خبری نوشتۀ میلان کوندرا
  3. سطرهایی از رمان جاودانگی نوشتۀ میلان کوندرا
  4. قسمت‌هایی از داستان مهمانی خداحافظی کوندرا
  5. تأملی بر رمان بار هستی اثر میلان کوندرا

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها