موسیقی کلاسیک
دونوازیِ زیبایی از «کانن در رِ»؛ شاهکارِ یوهان پاخلبل
دونوازیِ زیبایی از «کانن در رِ»؛ شاهکارِ یوهان پاخلبل
کانن در رِ یا کاننِ پاخلبل اسمی است که بر روی یکی از کاننهای یوهان پاخلبل، موسیقیدان و آهنگساز آلمانی موسیقی دورهٔ باروک، گذاشته شدهاست. نام اصلی و کامل این قطعه کانن و ژیگ برای سه ویولن و باسو کانتینو است؛ هرچند که با نامهای کوتاهتری مثل کانن در رِ ماژور نیز شناخته میشود. تاریخ و مراحل آهنگسازی این قطعه امروزه نامشخص است و قدیمیترین دستنویسی که تاکنون از این اثر پیدا شده، مربوط به سدهٔ نوزدهم میلادی است. همانند دیگر آثار پاخلبل، این اثر هم باآنکه در زمان خودِ پاخلبل شناختهشده و محبوب بود، اما بهزودی از روالِ اجرا خارج شد و تا چند قرن ناشناخته بود. در سال ۱۹۶۸، تنظیمی از آهنگ برای ارکستر توسط ژان-فرانسوا پیلار موجب شد تا این قطعه به محبوبیت چشمگیر و افسانهای برسد، بهطوریکه در دهههای بعد این قطعه بارها در مراسمهای گوناگونی همچون مجلس عروسی یا مراسم ختم مورد استفاده قرار میگرفت و بارها توسط ارکسترهای گوناگون ضبط و اجرا میشد و تنظیمها و کاورهای این قطعه بارها در موسیقی پاپ نیز اجرا میشد و مورد استفاده قرار میگرفت.
منبع bestshow.co
-
لذتِ کتاببازی1 هفته پیش
جملههایی از آرتور شوپنهاور
-
تحلیل شعر3 هفته پیش
نقد آخر شاهنامه/ فروغ فرخزاد
-
شاعران ایران4 روز پیش
متن کامل سخنان محمدرضا شفیعی کدکنی دربارۀ خانلری و نیما
-
پنجرهای برای لبخند به زندگی2 هفته پیش
ایران درّودی و درسهایی از زندگی عاشقانه و شکوفایش
-
موسیقی سنتی2 هفته پیش
هنرنمایی همایون شجریان و نگار اعزازی
-
لذتِ کتاببازی3 هفته پیش
نظر ایران درّودی دربارۀ شعر احمد شاملو
-
پنجرهای برای لبخند به زندگی4 هفته پیش
استیون برت: چرا مردم به شعر نیاز دارند؟
-
لذتِ کتاببازی6 روز پیش
رمان «ترس و لرز» اثر آملی نوتومب: خودشیفتگی و رنج ژاپنی به روایت راهبۀ دستشوییها!