تحلیل داستان و نمایشنامه
نقد ساختگرایی تکوینی رمان همسایهها اثرِ احمد محمود

نقد ساختگرایی تکوینی رمان همسایهها اثرِ احمد محمود
چکیده
لوسین گلدمن پژوهشگر سرشناس حوزۀ جامعه شناسی ادبیات و رمان است. وی با پیروی از نظریۀ کارل مارکس به بررسی ارتباط اثر ادبی با جامعه پرداخت؛ پس از آن حوزۀ پژوهشهای جامعه شناسانۀ خود را به جامعه شناسی رمان منحصر کرد و روش جدیدی را در پیش گرفت که آن را ساخت گرایی تکوینی نامید. او در روش خود در پیِ برقراریِ پیوندی معنادار میان فرم ادبی و مهمتر ین جنبههای زندگی اجتماعی بود. در ساخت گرایی تکوینی به جنبه های تاریخی توجه ویژهای می شود. احمد محمود نویسندۀ خطۀ جنوب ایران است. وی را به دلیل پرداختن به زندگی واقعی طبقۀ کارگر و ضعیف جامعه، نمایندۀ رئالیسم اجتماعی میدانند. همسایهها اولین رمان محمود است که به دلیل پرداختن به زندگی مردم جامعه به عنوان اثری اجتماعی قابل بررسی است.
در این مقاله، این رمان به روش ساختگرایی تکوینی گلدمن از منظر نقد جامعه شناسانه بررسی شده است. رمان همسایهها به دلیل پرداختن به مسائل جامعۀ ایران در دهه 20 ، از جمله حضور نیروهای انگلیسی در ایران، غارت نفت، ملّی شدن این صنعت، اعتصابات کارگران و از این قبیل، اثری رئالیستی است و بسیاری از مؤلفه های روش ساخت گرایی تکوینی گلدمن بر آن قابل انطباق است.
کلیدواژهها: نقد جامعه شناختی، لوسین گلدمن، ساخت گرایی تکوینی، احمد محمود، همسایهها.
نقد ساختگرایی تکوینی رمان همسایهها اثرِ احمد محمود
مطالب بیشتر
- سخنان جالب شیوا ارسطویی دربارۀ براهنی، گلشیری، احمد محمود و گلستان
- احمد محمود نویسندهای همردیف هدایت
- کارل مارکس، یک زندگی قرن نوزدهمی
- یک انتقاد اساسی از کارل مارکس
- شاعرانگی در داستانهای بیژن نجدی
-
لذتِ کتاببازی3 روز پیش
جملههایی از آرتور شوپنهاور
-
تحلیل شعر3 هفته پیش
نقد آخر شاهنامه/ فروغ فرخزاد
-
پنجرهای برای لبخند به زندگی2 هفته پیش
ایران درّودی و درسهایی از زندگی عاشقانه و شکوفایش
-
موسیقی سنتی1 هفته پیش
هنرنمایی همایون شجریان و نگار اعزازی
-
لذتِ کتاببازی3 هفته پیش
نظر ایران درّودی دربارۀ شعر احمد شاملو
-
پنجرهای برای لبخند به زندگی3 هفته پیش
استیون برت: چرا مردم به شعر نیاز دارند؟
-
لذتِ کتاببازی1 روز پیش
رمان «ترس و لرز» اثر آملی نوتومب: خودشیفتگی و رنج ژاپنی به روایت راهبۀ دستشوییها!
-
نوبلخوانی2 ماه پیش
درنگی در جهانِ بهتآور، درخشان، گیجکننده و پیچیدۀ ویلیام فاکنر