تحلیل فیلم
نقد فیلم فروشنده مسعود فراستی
- فروشنده فیلم بدی است در همۀ زمینهها.
- در زمینۀ فیلمنامه ماقبل فیلمنامه است. فیلمنامه نیست. دو کانسپت است!
- در زمینۀ کارگردانی به حدی غلطهای تکنیکی دارد که اگر کسی جز فرهادی ساخته بود برایش هوو میکشیدند
- کارگردانیاش فاجعه است!
- بلد نیست سوسپانس ایجاد کند. یک جای مهم را حذف میکند تا غافلگیری ایجاد کند.
- واکنش ما در فروشنده به «چه» است «چگونه»ای در کار نیست.
- فرهادی «چگونه» بلد نیست. پشت چه پنهان شده سبکش شده! سبکش نیست ناتوانی ست.
- ما فیلم میبینیم که چگونه را ببینیم
- فیلمنامه به شدت پر حفره ست و کارگردانی بدتره.
- ما با سینما طرفیم با کلاس اخلاق طرف نیستیم در سینما اجزای یک شخصیت باید به آن بخورد
- متلک سیاسی بگو ایرادی نداره اما رو آدمت. شخصیت بساز
- قصه ندارد، شخصیت ندارد، فضا ندارد…
- شخصیت در این فیلم پاره پاره است. نه تیپ است، نه شخصیت همهاش فرهادی است!
- تئاتر ِ در فیلم مسخرهبازی است و دارد وقت تلف میکند. باید وارد جهان زن و مرد میشد. فیلم رابطۀ این دو را باید نشان میداد!
- مُدرس نمیتواند فیلم بسازد چون کلا شعار میشود.
- پیام کار فیلم سینمایی نیست. اگر میخواهید پیام بدهید جایتان در سینما نیست!
- فیلمهای دفاع مقدس هم بد است چون قصه ندارد.
- تم تجاوز ممنوع بوده است و فرهادی به این پرداخته است. تم تازگی دارد.
-
لذتِ کتاببازی2 ماه پیشجملههایی از آرتور شوپنهاور
-
تحلیل شعر2 ماه پیشنقد آخر شاهنامه/ فروغ فرخزاد
-
شاعران ایران1 ماه پیشمتن کامل سخنان محمدرضا شفیعی کدکنی دربارۀ خانلری و نیما
-
پنجرهای برای لبخند به زندگی2 ماه پیشایران درّودی و درسهایی از زندگی عاشقانه و شکوفایش
-
تحلیل نقاشی3 هفته پیشدرنگی در نقاشیهای سهراب سپهری
-
موسیقی سنتی2 ماه پیشهنرنمایی همایون شجریان و نگار اعزازی
-
لذتِ کتاببازی2 ماه پیشنظر ایران درّودی دربارۀ شعر احمد شاملو
-
پنجرهای برای لبخند به زندگی2 ماه پیشاستیون برت: چرا مردم به شعر نیاز دارند؟
