کارگردانان ایران
ماجرای عجیب موسیقی تیتراژ پایانی فیلم دربارۀ الی
ماجرای عجیب موسیقی تیتراژ پایانی فیلم دربارۀ الی
عده ی زیادی از منتقدان، “دربارهی الی” ساختهی “اصغر فرهادی” کارگردان سرشناس ایرانی را بهترین اثر او (و حتی بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران) می دانند.
اصغر فرهادی که پیش از ساخت “دربارهی الی” با کارگردانی فیلم های “چهارشنبهسوری” و “شهر زیبا” علاقه اش نسبت به درام های اجتماعی و خانوادگی را نشان داده بود اینبار نیز برای به نقد کشیدن جامعهی جوان ایرانی دست به ساخت یک تراژدی پر تنش زد. تراژدی بهت آلودی که دل تماشاگران را به تسخیر خود درمی آورد.
کسانی که فیلم های اصغر فرهادی را دنبال میکنند، خوب میدانند که فرهادی چندان علاقهای به افزودن موسیقی به متن فیلم ندارد. بدین ترتیب تلاش میکند تا بازی بازیگران بیشتر به چشم آید و تاثیری در سبک رئالیستی فیلم نگذارد. با این وجود فرهادی با افزودن موسیقی به تیتراژ پایانی فیلم همهی تصویرگریهایش از فیلم را به شکلی زیبا شرح میدهد.
اصغر فرهادی کارگردان فیلم، دربارۀ نحوۀ انتخاب موسیقی «درباره الی …» در گفت و گویی توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرده است:
« … داشتم برای موسیقی تیتراژ آخر فیلم، قطعات مختلفی را گوش می دادم. از اول این تصمیم را داشتم که فقط در تیتراژ آخر موسیقی داشته باشم و راجع به این قضیه با چند آهنگساز هم مشورت کردم. سی دی های زیادی می گرفتیم و یکی از کارهای هر شب من این بود که انبوهی قطعه گوش می دادم برای انتخاب موسیقی آخر فیلم.
یک شب بالاخره به نظرم آمد که یکی از قطعه ها همانی است که می خواهم. همان حس را می دهد و می توانم انتخابش کنم. اصلاً نمی دانستم اسم قطعه چیست، کار کیست و از کجا آمده. به دستیارم گفتم برود و از روی قاب و جلد سی دی ها اسم این قطعه را پیدا کند و به من بگوید. رفت و خواند و… حدس می زنی اسم این قطعه چه بوده؟
– حتماً این هم ربط عجیبی به فیلم داشته.
اسم این قطعه هست «ترانهیی برای الی / Song for Eli»
– باورکردنی نیست!
اصلاً. قطعهایی است ساخته یک آهنگساز آلمانی به نام آندریا باور که الان روی تیتراژ پایانی فیلم است…»
عنوان | Song for Eli |
موسیقیدان | Andrea bauer |
آلبوم | About elly |
سبک | Soundtrack |
سال | 2009 |
شماره آهنگ | 3 |
کیفیت | ۱۲۸ kbps |
حجم | 4,6 MB |
(منبع: topmovies)
مطالب بیشتر
-
لذتِ کتاببازی1 ماه پیش
رمان «بر استخوانهای مردگان» نوشتۀ اُلگا توکارچوک: روایتِ خشمی که فضیلت است
-
لذتِ کتاببازی1 ماه پیش
«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایتِ شیرجه به آبهایِ اعماق
-
درسهای دوستداشتنی1 ماه پیش
والاترین اصالت «سادگی» است…
-
هر 3 روز یک کتاب4 هفته پیش
جملههایی به یادماندنی از نغمه ثمینی
-
لذتِ کتاببازی3 هفته پیش
نگاهی به کتاب «خطابههای برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی
-
نامههای خواندنی1 ماه پیش
بریدههایی از «نامههای گوستاو فلوبر»
-
کارگردانان جهان1 ماه پیش
باید خشم را بشناسی بیآنکه اسیرش شوی
-
حال خوب1 ماه پیش
مدیتیشن «تعادل هفت چاکرا» همراه با طاهره خورسند