با ما همراه باشید

معرفی کتاب

رمان حافظِ ناشنیده پند

رمان حافظِ ناشنیده پند

رمان حافظِ ناشنیده پند

1)

حافظ ناشنیده پند

ایرج پزشک‌زاد

نشر قطره

چاپ اول : ۱۳۸۳

حافظ ناشنیده پند برگی چند از دفتر خاطرات محمد گلندام شوهر خواهر حافظ است.

روایتی تنیده شده از کتابهای:

تاریخ عصرحافظ در قرن هشتم – دکتر غنی

نزهه القلوب – حمدالله مستوفی

دیوان حافظ  – دکتر خانلری

کلیات سعدی – فروغی

کلیات عبید زاکانی – پرویز اتابکی

و ذهن دکتر پزشک‌زاد در قالبی داستان‌گونه.

این چند برگ روایت گوشه‌ای از دوران زندگی حافظ و گلندام است که هم سن و سال‌اند و حدود بیست و سه چهار ساله. دورانی که در همین مدت کوتاه، این دو شاهد تغییر پنج حاکم در شیراز بوده‌اند. حکامی چون امیرمبارزالدین، از طایفه مغولان تازه مسلمان شده و کاتولیک‌تر از پاپ. دورانی که کشتار و خونریزی‌های این قشری‌ترین متجاوزان به خاک ایران بیداد می‌کرد و روزی نبود که سری برباد نرود. زمانی که حافظ هم به دلیل سرودن اشعاری چون: در می‌خانه ببستند خدایا مپسند / که در خانه تزویر و ریا بگشایند تحت تعقیب قرار می‌گیرد و مدت کوتاهی را هم در حبس می‌گذراند و با پادرمیانی‌ها رهایی می‌یابد. دورانی که مجبور است به گونه‌ای مخفی زندگی کند و …

نثر کتاب جدی است و از شیوه سایر آثار پزشکزاد در این‌جا اثری نمی‌بینیم. نویسنده اگرهم در جای جایی طنزی وارد مطلب کرده، از عبید زاکانی وام گرفته است.

اگر اهل خواندن کتاب‌های تاریخی نیستید، برای آشنایی با یکی از سیاه ترین دوران زندگی مردم ایران می‌توانید این کتاب را مطالعه کنید.

رمان حافظِ ناشنیده پند

رمان حافظِ ناشنیده پند

2)

«حافظ ناشنیده پند» کتابی دیگر از ایرج پزشکزاد؛ نویسنده دایی جان ناپلئون است. بر اساس نقل قول‌ها محمد گلندام یکی از نزدکان حافظ است که به گردآوری دیوان او کمک کرده است. در این کتاب پزشکزاد از زبان محمد گلندام برهه‌ای از زندگی حافظ در جوانی را به صورت داستان تعریف می‌کند. وی با علاقه و تسلط خود به طنز در نثر، خاطرات زندگی حافظ را با زبان طنز به نگارش درآورده است. در نوشته خود از حکایات و لطایف شاعر معاصر حافظ عبید زاکانی نیز بهره برده است.

نگاه پزشکزاد به زندگی حافظ در این کتاب از سایر نوشته‌های پیش از این متفاوت است. خواننده در میان شرایط سیاسی و اجتماعی و حکمرانی آن زمان ایران که همزمان با فرار شاه شیخ ابواسحق از شیراز بوده است با حافظی در دوران جوانی رو به رو است که سرخوش و شاد، وقایع را از نگاه طنز توصیف می‌کند. این رویارویی در عین متفاوت بودن بسیار جذاب است.

برای خوانندگان علاقمند به زندگینامه شعرای فارسی زبان، پیشنهاد می‌‌شود این‌بار با خواندن روایتی طنزآمیز از زندگی این شاعر برجسته ایرانی، تجربه متفاوتی از زندگینامه را داشته باشند. چاپ سیزدهم کتاب حاضر توسط نشر قطره در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است.

(منبع: jangalban.net)

مطالب بیشتر

  1. رند خلوت نشین (نمایشنامۀ پری صابری دربارۀ حافظ)
  2. دکتر مرتضوی: دلایل محبوبیت حافظ
  3. بررسی یک بیت جنجالی از حافظ
  4. غزل معروفی که در مدح پیامبر نیست!
  5. وجوه امتیاز و عظمت حافظ
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها