شعر کلاسیک
سماع با غزلی والا از حضرت مولوی
سماع با غزلی والا از حضرت مولوی
من مست و تو دیوانه ما را کی برد خانه
من چند تو را (صد بار تو را) گفتم کم خور دو سه پیمانه
در شهر یکی کس را هشیار نمیبینم
هر یک بتر از دیگر شوریده و دیوانه
جانا به خرابات آ تا لذت جان بینی
جان را چه خوشی باشد بیصحبت جانانه
هر گوشه یکی مستی دستی ز بر دستی
و آن ساقی هر هستی با ساغر شاهانه
تو وقف خراباتی دخلت می و خرجت می
زین وقف به هشیاران مسپار یکی دانه
ای لولی بربط زن تو مستتری یا من
ای پیش چو تو مستی افسون من افسانه
از خانه برون رفتم مستیم به پیش آمد
در هر نظرش مضمر صد گلشن و کاشانه
چون کشتی بیلنگر کژ میشد و مژ میشد
وز حسرت او مرده صد عاقل و فرزانه
گفتم ز کجایی تو تسخر زد و گفت ای جان
نیمیم ز ترکستان نیمیم ز فرغانه
نیمیم ز آب و گل نیمیم ز جان و دل
نیمیم لب دریا نیمی همه دردانه
گفتم که رفیقی کن با من که منم خویشت
گفتا که بنشناسم من خویش ز بیگانه
من بیدل و دستارم در خانه خمارم
یک سینه سخن دارم هین شرح دهم یا نه
در حلقه لنگانی میباید لنگیدن
این پند ننوشیدی از خواجه علیانه
سرمست چنان خوبی کی کم بود از چوبی
برخاست فغان آخر از استن حنانه
شمس الحق تبریزی از خلق چه پرهیزی
اکنون که درافکندی صد فتنه فتانه
(منبع: ganjoor.net)
مطالب بیشتر
- دستافشانی و رقص سماع
- سطرهایی از کتاب پله پله تا ملاقات خدا/ زرینکوب
- معنی و زبان در غزل مولوی/ دکتر تقی پورنامداریان
- قصۀ بط بچگانه که مرغ خانگی پروردشان/ مثنوی معنوی مولانا
- یافتن پادشاه باز را به خانۀ کمپیرزن/ مثنوی معنوی مولوی
- نشانه شناسی واقعۀ دقوقی/ دکتر حمیدرضا توکلی
- روایت چند آوای باختین و مثنوی معنوی مولانا: دکتر توکلی
- پیرامون کتاب و کتابخوانی1 هفته پیش
هرمان هسه: چرا کتاب میخوانیم؟
- شاعران جهان2 هفته پیش
چرا باید سیلویا پلات بخوانیم؟
- کارگردانان جهان2 هفته پیش
آندری تارکوفسکی؛ یک نیایشگر سینما
- موسیقی سنتی1 هفته پیش
برسان باده که غم روی نمود ای ساقی
- موسیقی بی کلام2 هفته پیش
موسیقی روحنواز DREAMS
- شاعران ایران1 هفته پیش
سایه ما با هفتهزار سالگان سربهسر شد
- دربارۀ شعر و شاعری6 روز پیش
کامیار عابدی: ابتهاج شاعری کمگوی و گزیدهگوی
- معرفی کتاب6 روز پیش
«بچههایمان به ما چه میآموزند» نوشتۀ پیرو فروچی