تحلیل فیلم
نقد فیلم فروشنده مسعود فراستی
- فروشنده فیلم بدی است در همۀ زمینهها.
- در زمینۀ فیلمنامه ماقبل فیلمنامه است. فیلمنامه نیست. دو کانسپت است!
- در زمینۀ کارگردانی به حدی غلطهای تکنیکی دارد که اگر کسی جز فرهادی ساخته بود برایش هوو میکشیدند
- کارگردانیاش فاجعه است!
- بلد نیست سوسپانس ایجاد کند. یک جای مهم را حذف میکند تا غافلگیری ایجاد کند.
- واکنش ما در فروشنده به «چه» است «چگونه»ای در کار نیست.
- فرهادی «چگونه» بلد نیست. پشت چه پنهان شده سبکش شده! سبکش نیست ناتوانی ست.
- ما فیلم میبینیم که چگونه را ببینیم
- فیلمنامه به شدت پر حفره ست و کارگردانی بدتره.
- ما با سینما طرفیم با کلاس اخلاق طرف نیستیم در سینما اجزای یک شخصیت باید به آن بخورد
- متلک سیاسی بگو ایرادی نداره اما رو آدمت. شخصیت بساز
- قصه ندارد، شخصیت ندارد، فضا ندارد…
- شخصیت در این فیلم پاره پاره است. نه تیپ است، نه شخصیت همهاش فرهادی است!
- تئاتر ِ در فیلم مسخرهبازی است و دارد وقت تلف میکند. باید وارد جهان زن و مرد میشد. فیلم رابطۀ این دو را باید نشان میداد!
- مُدرس نمیتواند فیلم بسازد چون کلا شعار میشود.
- پیام کار فیلم سینمایی نیست. اگر میخواهید پیام بدهید جایتان در سینما نیست!
- فیلمهای دفاع مقدس هم بد است چون قصه ندارد.
- تم تجاوز ممنوع بوده است و فرهادی به این پرداخته است. تم تازگی دارد.
-
اختصاصی کافه کاتارسیس1 ماه پیش
بریدههایی از نمایشنامۀ «رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس»
-
تحلیل داستان و نمایشنامه1 ماه پیش
چرا «اریک امانوئل اشمیت» مهم است؟
-
تحلیل داستان و نمایشنامه1 ماه پیش
جورج اورول و «جلوگیری از ادبیات»، ترجمۀ عزتالله فولادوند
-
نیما یوشیج1 ماه پیش
«برف» سرودۀ نیما یوشیج با صدای فرهاد مهراد
-
مصاحبههای مؤثر4 هفته پیش
دکتر حسن انوری: کتابهای درسی مبتذل و مضر هستند
-
اختصاصی کافه کاتارسیس4 هفته پیش
منظرۀ افتاده بر دریاچه را برمیدارم، میگذارم سر جایش…
-
تحلیل نقاشی3 هفته پیش
درنگی در جهان و آثار رامبرانت
-
هر 3 روز یک کتاب2 هفته پیش
ویلیام فاکنر و پاسخ به این سؤال: نويسنده چگونه رُماننويس جدّی میشود؟