لذتِ کتاب‌بازی

انتشار کتاب تا شکوفۀ سرخ یک پیراهن (عشق، زن و کودکی در شعر احمد شاملو) نوشتۀ آیدا گلنسایی

انتشار کتاب تا شکوفۀ سرخ یک پیراهن (عشق، زن و کودکی در شعر احمد شاملو) نوشتۀ آیدا گلنسایی

توضیح کوتاه: شعر احمد شاملو در زیرساخت خود، روایت گسستن از طبیعت نخستین و مادر اعظم، تقلا برای یگانگی دوباره و در نهایت، پیوستن به طبیعت ثانوی است. کتابِ «تا شکوفه‌های سرخ یک پیراهن» درباره‌ی معنویت ویژه و منحصربه‌فرد شعر شاملو است و به موضوعات زن، عشق و کودکی در سروده‌های او از زوایای تازه‌ای می‌نگرد.

بخشی از این کتاب:

سروده­‌ی «من و تو» اولین شعری است که شاعر در آن صراحتاً از یگانگی و اتحاد با طبیعت ثانویِ عینی سخن می­‌گوید. در این شعر نوعی از معنویت موج می‌زند و می‌توان آن را نخستین جرقه‌های نگاه آئینی و روحانی شاعر به عشق زمینی دانست.

    « من و تو یکی دهان­یم/ که با همه آوازش/ به زیباتر سرودی خواناست/ من و تو یکی دید­گان‌ایم/ که دنیا را هر دَم/ در منظر خویش تازه تر می‌­سازد/…/ من و تو یکی شوریم/ از هر شعله‌­ئی برتر،/ که هیچ‌گاه شکست را بر ما چیره‌گی نیست/ چرا که از عشق روئینه‌­تن‌­ایم/ و پرستوئی که در سرپناه ما آشیان کرده است/ با آمد شدنی شتاب‌ناک/ خانه را از خدایی گم­شده/ لب­ریز می­‌کند.»(همان:459)

شعر«سرود آن­‌کس که از کوچه به خانه بازمی­‌گردد» آرزویی را که در سروده­‌های پیشین شاملو مانند «رکسانا، بادها، گل­‌کو» مطرح می‌­شد به حقیقت بدل می­‌کند. شاعر در این سروده آیدا را پدرِ تمام شعرهای خود می­‌داند که این تشبیه به نقش فعالانه­‌ی معشوق و کنشِ منفعلانه­‌ی شاملو در عشق اشاره دارد. معشوق شاملو زنی است که برایِ شعر پدری و برای شاعر مادری می‌کند. از این حیث می‌توان او را شبیه خدایان «نر_ماده‌»ی اساطیری در تصور آورد.

    « خانه‌­ئی آرام و / اشتیاق پر صداقت تو / تا نخستین خواننده­‌ی هر سرود تازه باشی/ چنان چون پدری که چشم به راه میلاد نخستین فرزند خویش است: / چرا که هر ترانه / فرزندی‌ست که از نوازش دست‌­های گرم تو / نطفه بسته است…»(شاملو،467:1389)

شاعر خود را در برابر این خدای نر­_ماده کودکی می­‌بیند که به شادی­ه‌ای معصومانه مانند اشتیاقِ پوشیدن لباس عید برمی‌گردد. او از جهان تحریف‌ها و تغییرها و ابتذال به سرچشمه‌ها و پاکی‌های بدوی و اصیل رجعت می‌کند:

    « میزی و چراغی، / کاغذهای سپید و مدادهای تراشیده و از پیش آماده، / و بوسه‌­ئی / صله­‌ی هر سروده‌ی نو./ و تو ای جاذبه­‌ی لطیف عطش که دشت خشک را دریا می­‌کنی، / حقیقتی فریبنده‌­تر از دروغ، / با زیبائی­‌ات _ باکره‌­تر از فریب_ که اندیشه­‌ی مرا / از تمامی‌یِ آفرینش­‌ها بارور می­‌کند! / در کنار تو خود را من / کودکانه در جامه­‌ی نو دوز نوروزی‌یِ خویش می‌­یابم / در آن سالیان گم، که زشت‌­اند / چرا که خطوط اندام تو را به یاد ندارند!»(شاملو،468:1389)

شاملو، خاطره­‌ی پرامنیت بهشت نخستین را در خانه‌اش زنده می‌یابد. این آرمان‌شهر شخصی با جهان خارج ارتباطی ندارد و گویی مانند تمام آرمان­شهرها به نوعی هراس نسبت به جهان خارج دچار است. شاملو بیگانگی با هستی بشری خویش را با اتحاد با خدای نر_ماده و در خانه­‌ای که لبریز از برکت وجود مادینه‌ی مقدس  است برطرف می­‌سازد.

     « خانه‌­ئی که در آن/ سعادت پاداش اعتماد است/ و چشمه­‌ها و نسیم در آن می‌­رویند./ بام­اش بوسه و سایه است/ و پنجره‌­اش به کوچه نمی­‌گشاید/ و عینک­‌ها و پستی­‌ها را در آن راه نیست.»(همان:468-469)

آرمان‌شهر شخصی شاعر نسبت به محیط بیرون بدبین است. بنابراین او مرزهای کشور خویش را بر هرگونه روابط می‌­بندد و از تعامل با دیگران دست می­‌کشد:

   «تو را و مرا/ بی‌­تو و من/ بن‌­بست خلوتی بس!/ که حکایت من و آنان غم‌نامه‌­ی دردی مکرر است:/ که چون با خون خویش پروردمِ­شان/ باری چه‌­کنند/ گر از نوشیدن خون من ِشان/ گزیر نیست؟»(همان:469)

در شعر«سرود برای سپاس و ستایش» شاملو از لذت غرق شدن در«عمل عشق» به تن‌کامه‌سرایی روی می‌آورد:

   « بوسه­‌های تو/ گنجشککان پُرگوی باغ­اند / و پستان­‌های‌ات کندوی کوهستان­‌هاست / و تن­‌ات / رازی ست جاودانه/ که در خلوتی عظیم / با من­‌اش در میان می­گذارند./ تن تو آهنگی است و تن من کلمه­‌ئی که در آن می‌­نشیند / تا نغمه‌­ئی در وجود آید / سرودی که تداوم را می‌­تپد.» (همان:475)

در مرحله­‌ی بالندگی مفهومِ عشق مادرانه، شاملو از تأسیس مذهب شخصی خود سخن می­‌گوید. او پس از پایه‌­ریزی آرمان­شهر شخصی خویش، آیین آن را نیز این­‌گونه شرح می­‌دهد: « لبی/ دستی و چشمی/ قلبی که زیبائی را/ در این گورستان خدایان/ به سان مذهبی/ تعلیم می­‌کند./ امیدی/ پاکی و ایمانی/ زنی/ که نان و رخت‌­اش را/ در این قربان‌گاه بی­‌عدالت/ برخی‌یِ محکومی می­‌کند که من­‌ام»(شاملو،477:1389)

اعضاء و جوارحِ معشوقِ مادر در زمانی­‌که تمام خدایان اعتبارشان را برای شاعر از دست داده­‌اند «حواریونِ یک دین جهانگیرند» و مانند آموزگاران روحانی، زیبایی و پاکی را تعلیم می‌­دهند. باید توجه داشت که شاملو هرگز از مفاهیم ارزشی مانند قداست و پاکی و… خالی نیست بلکه او از آیین موروثی رسته و در پی تعریف آیین جدید خویش است. به دیگر بیان او از مذهب رسمی به آیین شخصی که بر پایه‌ی ارزش‌های فردی است شتافته و در پی تشکیل جهان اخلاقی منحصربه فردی است.

انتشار کتاب تا شکوفۀ سرخ یک پیراهن (عشق، زن و کودکی در شعر احمد شاملو) نوشتۀ آیدا گلنسایی

 

 

مدیریت

فریادی شو تا باران وگرنه مُرداران... احمد شاملو

Recent Posts

بریده‌ای از کتاب «هوش هیجانی» نوشتۀ دنیل گلمن

بریده‌ای از کتاب «هوش هیجانی» نوشتۀ دنیل گلمن با توجه به نحوه‌ی برخورد متفاوت زن‌ها…

11 دقیقه ago

فریدریش روزِن آلمانی و کتابی دربارۀ خیام

فریدریش روزِن آلمانی و کتابی دربارۀ خیام «فریدریش روزِن»، سیاست‌مدار و خاورشناس آلمانی و نویسندۀ…

23 ساعت ago

تو درست قدِ جنونم، عاقلی…

تو درست قدِ جنونم، عاقلی...

2 روز ago

و من چنان پُرم که روی صدایم نماز می‌خوانند…

و من چنان پُرم که روی صدایم نماز می‌خوانند...

4 روز ago

رمان «به سوی آزادی» کازانتزاکیس و چند درس برای زندگی

رمان «به سوی آزادی» کازانتزاکیس و چند درس برای زندگی آیدا گلنسایی: تسئوس، پادشاه آتن، به…

4 روز ago

موسیقی و آواز شرق و جنوب خراسان

موسیقی و آواز شرق و جنوب خراسان

4 روز ago