اختصاصی کافه کاتارسیس
اتوپیا سرودۀ آیدا گلنسایی
اتوپیا سرودۀ آیدا گلنسایی
تماشایت میکند
دستانت را میفشارد
برایت چای دارچین وُ کیک پای سیب میآورد
اندوه مدادهایت را میتراشد
و انارهای درونت را رنگ میزند
دستمال میکشد رویِ دلهرههای انهدام
دستمال میکشد برخاکگرفتگی زوال
و کلاغها را از روی بندِ حیات جمع میکند
تو کنارش شعلههایت را هرس میکنی
همین پاها برای پروازی تا پیله کافی است
هرروز با شکیبایی شکستهایت را گچ میگیرد
هرروز خلأهایت را با سیمان پر میکند
چراغ قوهای که مستقیم افتادهاست
توی چشمانت
برج باغی را که برایت خریده
میآویزی به جاکلیدی
و رابطهی بیطغیان را
مصرفِ آفتاب این خانه بالا رفته
مصرف پنجرههایی که منظرهای روزمره را
خمیازه میکشند
مصرف حواّی این خانه بالا رفته
فیوزها میپرد
برق سبدهای سیب میرود
اتوپیا از دستانت میافتد
پرندههای پیکرت سیاهی میگیرد
چراغهایت را میآویزی به جاکلیدی
و میروی
حالا کوچه حسابی تاریک است
و تکلیف آدمها را روشن میکند
آدمهایی که وقتی به تو زل میزنند
رویای تنوریِ استیکی دلپذیر را
در تابهی چشمهایشان تفت میدهند
آدمهایی که عادت دارند به چیدن گلها
بیاینکه برای گلدان شدن
برنامهای داشته باشد
آدمهایی که ابهت درها را
در بسته ماندن آنها میدانند
آدمهای بیآرمان که به پیروی از
آن جریانات غریزی که به کاذب میریزد
میگویند دموکراسی
حالا کوچه حسابی تاریک است
و قدرت جغدی است
نشسته بر سیمهای لخت نور
ریاضیاتی که خودش را
برای دفترهای انشاء میگیرد.
و قدرت نیروئی در دستِ آدمهایی
با هندسهی مستطیلی است
مستطیلها
تابوتهایی که تخیلات برهنهای دارند
و نمیدانند تو پیشتر از تمام پیرهنهایت رفتهای
تابوتهایی که چمدانت را میآورند
سنگینی سایههایت را تحمل میکنند
و تو را محکم به یقهی شناسنامهیشان میدوزند
و نمیدانند در سعادت ماسیدن،
سیاستِ کسالتآورِ کاجهای کریسمس است
نه تو که نه گفتی وُ
از نوک تمام دستورات پایین پریدی
ریشههایت را میآویزی به جاکلیدی
و تنها با چیزی که در جیب چپت مخفی کردهای
از دایرهی هنجارها بیرون میزنی
اتوپیا سرودۀ آیدا گلنسایی
منبع
کافه کاتارسیس
آیدا گلنسایی
ویراست دوم
نشر آن سو
مطالب بیشتر
- مرثیه ای در سوگ مریم میرزاخانی
- آیدا گلنسایی: دختری با گوشوارۀ مروارید
- آیدا گلنسایی: اخراج
- آیدا گلنسایی: شعری برای روسپیان
- آیدا گلنسایی: ناگهان
-
اختصاصی کافه کاتارسیس1 ماه پیش
بریدههایی از نمایشنامۀ «رابرت اوپنهایمر و تثلیث نامقدس»
-
تحلیل داستان و نمایشنامه1 ماه پیش
چرا «اریک امانوئل اشمیت» مهم است؟
-
تحلیل داستان و نمایشنامه1 ماه پیش
جورج اورول و «جلوگیری از ادبیات»، ترجمۀ عزتالله فولادوند
-
نیما یوشیج1 ماه پیش
«برف» سرودۀ نیما یوشیج با صدای فرهاد مهراد
-
مصاحبههای مؤثر4 هفته پیش
دکتر حسن انوری: کتابهای درسی مبتذل و مضر هستند
-
اختصاصی کافه کاتارسیس4 هفته پیش
منظرۀ افتاده بر دریاچه را برمیدارم، میگذارم سر جایش…
-
تحلیل نقاشی3 هفته پیش
درنگی در جهان و آثار رامبرانت
-
هر 3 روز یک کتاب2 هفته پیش
ویلیام فاکنر و پاسخ به این سؤال: نويسنده چگونه رُماننويس جدّی میشود؟