هر 3 روز یک کتاب

ویلیام فاکنر و پاسخ به این سؤال: نويسنده چگونه رُمان‌نويس جدّی‌ می‌شود؟

ویلیام فاکنر و پاسخ به این سؤال: نويسنده چگونه رُمان‌نويس جدّی‌ می‌شود؟

مصاحبه‌کننده‌ای‌ از فاکنر می‌پرسد:
نويسنده چگونه رُمان‌نويس جدّی‌ می‌شود؟

‌‌فاکنر پاسخ می‌دهد:
نود و نه درصد استعداد… نود و نه درصد انضباط… نود و نه درصد کار. هيچ‌گاه نبايد از کار خود راضی‌ باشی‌. کار هرگز آن‌طور که بايد و شايد خوب نيست. پيوسته بيشتر و برتر از توان خود تلاش و آرزو کن. خود را به زحمت نينداز که از معاصران يا پيشينيان بهتر باشی‌. سعی‌ کن از خودت بهتر باشی‌. هنرمند موجودی‌ است دستخوش اهريمنان. خودش هم نمی‌داند چرا او را برمی‌گزينند، سرگرم‌تر از آن است که بداند چرا. هنرمند هيچ اخلاقی‌ نمی‌شناسد، هنرمند دستبرد می‌زند، عاريه می‌گيرد، گدايی‌ می‌کند، از هر کس و بی‌کسی‌ می‌دزدد که کارش انجام پذيرد… يگانه مسئوليت نويسنده در زمينه‌ی هنرش است.

از کتابِ «هنر داستان‌نویسی»
گزیده‌ای از گفت‌وگو با نویسندگان در پاریس ریویو
ترجمه‌ی حسن کامشاد

مدیریت

فریادی شو تا باران وگرنه مُرداران... احمد شاملو

Recent Posts

من فکر می‌کنم هرگز نبوده قلب من این‌گونه گرم و سرخ…

من فکر می‌کنم هرگز نبوده قلب من این‌گونه گرم و سرخ...

20 ساعت ago

نگاهی به کتاب «خطابه‌های برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی

نگاهی به کتاب «خطابه‌های برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی آیدا گلنسایی: بزرگ‌ترین شاعران…

4 روز ago

شبیه به مجتبی مینوی!

شبیه به مجتبی مینوی! مرتضی هاشمی‌پور محمد دهقانی، نویسنده و منتقد ادبی را از پویندگان…

5 روز ago

نگاهی به آثار نقاش بلژیکی: «جیمز انسور»

نگاهی به آثار نقاش بلژیکی: «جیمز انسور» «جیمز سیدنی ادوارد»‌ که با نام «جیمز انسور»‌…

1 هفته ago

جمله‌هایی به یادماندنی از نغمه ثمینی

جمله‌هایی به یادماندنی از نغمه ثمینی «لباس جایی است که فرهنگ‌ها برای حضور فیزیکی بدن‌ها…

1 هفته ago

«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایتِ شیرجه به آب‌هایِ اعماق

«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایت شیرجه به آب‌هایِ اعماق آیدا گلنسایی: در کتاب…

2 هفته ago