با ما همراه باشید

معرفی کتاب

نگاهی به کتاب «ملکۀ آلبا» (نامه‌هایی از پراگ) نوشتۀ پرویز دوائی

نگاهی به کتاب «ملکۀ آلبا» (نامه‌هایی از پراگ) نوشتۀ پرویز دوائی

نگاهی به کتاب «ملکۀ آلبا» (نامه‌هایی از پراگ) نوشتۀ پرویز دوائی

«ملکه آلبا» (نامه‌هایی از پراگ) نوشته پرویز دوائی به تازگی راهی بازار کتاب شده است.  این کتاب در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان در انتشارات جهان کتاب منتشر شده است. در برشی از کتاب می‌خوانیم: «… بر کنار برکه‌ای در باغ می‌خرامید، سر را بالا گرفته، و همه‌چیز پشت پرده مِه نازکی پوشیده بود و دورتادور همه‌جا دار و درخت، و او داشت بر این زمینه مِه‌آلوده می‌خرامید و اندام باریک و کشیده‌اش، پوشیده در جامه‌های بلند به رنگ‌های ارغوانی و آبیِ تیره، کمی محو می‌نمود، مثل شبحی و سر را راست گرفته به چپ و راست نگاه نمی‌کرد و زیبا بود آن‌چنان‌که در نظاره اول نفس آدم می‌گرفت و هر نوع باوری را از شناخت زیبایی انسانی در سابقهٔ آدم پس می‌زد، ساقه‌ای از مهتاب بود، پریِ برخاسته از قلب جنگلی سِحرشده و ملکه «آلبا» بود…»

 در نوشته پشت جلد کتاب هم آمده است: ملکه «آلبا» انگار که عاقبت می‌خواهد از پشت پرده مه صبحگاهی، از درون خواب‌های بنده به عالم واقع و (متأسفانه) توضیح دربیاید. آدم از اینش، از این گم کردن رؤیا همیشه ترس و اکراه داشته، رؤیایی که مایه قوت، مایه دلخوشی و رنگین کردن احوال و فکرهای آدم بوده است. یک بار در کنار دریاچه‌ای فیروزه‌ای در قلب یکی از آلپ‌های سرزمینی، پروانه‌ای – که نمی‌دانم چرا – مدتی در اطراف این بنده می‌چرخید عاقبت بر یکی از انگشت‌های ما نشست. معجزه‌ای بود که فقط یک بار در عمر بنده رخ داد و دیگر تکرار نشد و به همین خاطر یادش در ذهن ما ماند، یاد برکت بخشیدن این پرنده نازک به انگشت ما که اصلا تمامی بازو و قواره وجودم را – تا آخر عمر – شامل شد.

پرویز دوائی متولد سال ۱۳۱۴ در تهران است. او فارغ‌التحصیل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته زبان انگلیسی است و همین تسلط به زبان باعث شد که مترجم مقالات مختلف سینمایی و متن گفت‌وگو برای دوبله فیلم‌ها باشد. با مجلات سینمایی مختلفی همکاری و به عنوان منتقد فیلم شهرت پیدا کرد. از مجلاتی که دوائی با آن‌ها همکاری کرده می‌توان به «سپید و سیاه»، «فردوسی»، «رودکی»، «روشنفکر و سینما» و «نگین» اشاره کرد. آخرین مقاله‌اش در دوران زندگی در ایران را در سال ۱۳۵۳ در مجله «سپید و سیاه» با عنوان «خداحافظ رفقا» نوشت و برای یک دوره آموزشی به چکسلواکی رفت و ساکن پراگ شد. او مدتی هم دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در سال‌های ۵۰ و ۵۲ بود.

«باغ»، «بازگشت یکه‌سوار»، «سبز پری»، «ایستگاه آبشار»، «بلوار دل‌های شکسته»، «امشب در سینما ستاره»، «درخت ارغوان» (نامه‌هایی از پراگ)، «به خاطر باران» (نامه‌هایی از پراگ)، «روزی تو خواهی آمد» (نامه‌هایی از پراگ) و از «خیابان شکرچیان» (نامه‌هایی از پراگ) از جمله کتاب‌های تالیفی پرویز دوائی هستند

او همچنین ترجمه کتاب‌های «تنهایی پرهیاهو» و «نی سحرآمیز و چند داستان دیگر»  نوشته بهومیل هرابال، «سینما به روایت هیچکاک» از فرانسوا تروفو، «بچه هالیوود» زندگی‌نامه رابرت پریش، «سرگیجه» فیلمنامه ساموئل ای تیلور، «استلا» اثر جان دوهاتوگ، «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» اثر آرتور سی. کلارک،  «ذن در هنر نویسندگی» نوشته ری برادبری و «فن سناریونویسی» نوشته یوجین ویل را در کارنامه خود دارد.

منبع: ایسنا

نگاهی به کتاب «ملکۀ آلبا» (نامه‌هایی از پراگ) نوشتۀ پرویز دوائی

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها