تمام روز در آینه گریه میکردم
بهار پنجرهام را
به وهم سبز درختان سپرده بود
تنم به پیلهی تنهاییم نمیگنجید
و بوی تاج کاغذیم
فضای آن قلمرو بیآفتاب را
آلوده کرده بود
نمیتوانستم دیگر نمیتوانستم
صدای کوچه صدای پرندهها
صدای گم شدن توپهای ماهوتی
و هیاهوی گریزان ِ کودکان
و رقص بادکنکها
که چون حبابهای کف صابون
در انتهای ساقهای از نخ صعود میکردند
و باد، باد که گویی
در عمق گودترین لحظههای تیره همخوابگی نفس میزد
حصار قلعه خاموش اعتماد مرا
فشار میدادند
و از شکافهای کهنه دلم را به نام میخواندند
تمام روز نگاه من
به چشمهای زندگیم خیره گشته بود
به آن دو چشم مضطرب ترسان
که از نگاه ثابت من میگریختند
و چون دروغگویان
به انزوای بیخطر پلکها پناه میآوردند
کدام قله، کدام اوج؟
مگر تمامی این راههای پیچاپیچ
در آن دهان سرد مکنده
به نقطه تلاقی و پایان نمیرسند؟
به من چه دادید ای واژههای سادهفریب
و ای ریاضت اندامها و خواهشها؟
اگر گلی به گیسوی خود میزدم
از این تقلب، از این تاج کاغذین
که بر فراز سرم بو گرفته است فریبندهتر نبود؟
چگونه روح بیابان مرا گرفت
و سحر ماه ز ایمان گله دورم کرد
چگونه ناتمامی قلبم بزرگ شد
و هیچ نیمهای این نیمه را تمام نکرد
چگونه ایستادم و دیدم
زمین به زیر دو پایم ز تکیهگاه تهی میشود
و گرمی تن جفتم
به انتظار پوچ تنم ره نمیبرد
کدام قله کدام اوج؟
مرا پناه دهید ای چراغهای مشوش
ای خانههای روشن شکاک
که جامههای شسته در آغوش دودهای معطر
بر بامهای آفتابیتان تاب میخورند
مرا پناه دهید ای زنان ساده کامل
که از ورای پوست سرانگشتهای نازکتان
مسیر جنبش کیفآور جنینی را
دنبال میکند
و در شکاف گریبانتان همیشه هوا
به بوی شیر تازه میآمیزد
کدام قله کدام اوج؟
مرا پناه دهید ای اجاقهای پر آتش ای نعلهای خوشبختی
و ای سرود ظرفهای مسین در سیاهکاری مطبخ
و ای ترنم دلگیر چرخ خیاطی
و ای جدال روز و شب فرشها و جاروها
مرا پناه دهید ای تمام عشقهای حریصی
که میل دردناک بقا بستر تصرفتان را
به آب جادو
و قطرههای خون تازه میآراید
تمام روز، تمام روز
رها شده، رها شده چون لاشهای بر آب
به سوی سهمناکترین صخره پیش میرفتم
به سوی ژرفترین غارهای دریایی
و گوشتخوارترین ماهیان
و مهرههای نازک پشتم
از حس مرگ تیر کشیدند
نمیتوانستم، دیگر نمیتوانستم
صدای پایم از انکار راه برمیخاست
و یأسم از صبوری روحم وسیعتر شده بود
و آن بهار و آن وهم سبز رنگ
که بر دریچه گذر داشت با دلم میگفت
نگاه کن
تو هیچگاه پیش نرفتی
تو فرو رفتی
مجموعه شعر فروغ فراخزاد
شعر وهم سبز
صص222-224
مطالب مرتبط
اسلامیندوشن: سعدی شادترین شاعر ایرانی است محمدعلی اسلامی ندوشن با یاد کردن از سعدی به…
تجارب دکتر نسرین شکیبی ممتاز از تدریس ادبیات فارسی در کشور ژاپن آهوی کوهی در…
و تمام شهوت تند زمین هستم که تمام آبها را میکشد در خویش تا تمام…
«آتش از پشت شیشه» نوشتۀ شهلا حائری: روایتی ایرانی از اسطورۀ اریدیس و اورفئوس! آیدا…
View Comments
فروغ بینظیره. حسی که با خوندن شعرهای فروغ بهم دست میده بینظیره. حسی که انگار تجربه ی بسیاری از حرفهاش رو دارم. انقدر همزادپنداری با مفاهیم شعر با خوندن بعضی از شعرها بهم دست میده ولی برای فروغ با خوندن بیشتر شعرهاش این حس رو دارم. چقدر زنانه است شعرهای فروغ. چه تجربه ی منحصر بفردی داره. ما اغلب عادت کردیم شعرهایی رو بخونیم که در ستایش زنان و احساسات زنانه است ولی از زبان مردان گفته شده. نمیشه حس خوبی رو که از خوندن اون اشعار به آدم دست میده انکار کرد ولی زنانگی شعر فروغ بینظیره. چقدر غبطه میخورم به قدرتی که داشته و میتونسته انقدر زیبا و راحت تمام احساسات و تجربیاتش رو با صداقت به روی کاغذ بیاره.
سلام خانم گلنسایی
تبریک مرا برای نامزدی «کافه کاتارسیس» در جایزه شعر شاملو پذیرا باشید . امیدوارم همیشه بدرخشید .