شاعران ایران

نگاهی به زندگی و آثار قاسم آهنین‌جان

نگاهی به زندگی و آثار قاسم آهنین‌جان

کامیار عابدی، پژوهشگر و منتقد ادبی در پی درگذشت  قاسم آهنین‌جان  اظهار کرد: در تحقیقی که در سال‌های اخیرتر درباره شاعران سپیدسرا از دهه۳۰ تا دهه 70 انجام دادم، آثار بسیار زیادی ازبخش اعظم شاعران سپیدسرا را در این دوره خواندم وآثار زنده‌یاد قاسم آهنین‌جان، جزء آثار ۵۰ شاعر سپیدسرایی است که  بر اساس معیارهای مشخص و عینی انتخاب کردم. بنابراین در کتاب «پنجاه سپیدسرا» صفحاتی را به تحلیل  مختصر شعرهای او اختصاص دادم و سه‌ نمونه از شعرش را آوردم. از نظر زندگی‌شناختی، زنده‌یاد قاسم آهنین‌جان به دلیل شغل پدرش در سال 1337 در اردبیل متولد شد، پدرش اهل لرستان و مادرش اهل اصفهان بود. دوره کودکی خود را در این شهر  گذراند و بعد از آن،در دوره نوجوانی همراه خانواده به اهواز مهاجرت کرد و تا آخر عمر در اهواز زندگی کرد و متاسفانه در14 اردی بهشت 1400 در همین شهر به دلیل بیماری شوم سرطان درگذشت.

 او سپس گفت: آهنین‌جان در یک دوره از زندگی‌اش به حوزه فیلم‌سازی و بازیگری و فیلم‌نامه‌نویسی توجه نشان داد اما طبعا بیشتر به عنوان شاعر شناخته می‌شود. از نظر سبک شعری، شعرهای زنده‌یاد آهنین‌جان در کلیت در مجموعه شعر سپید قرار می‌گیرد. اما چند ویژگی در  شعرهای سپید آهنین‌جان وجود دارد، اول این‌که ایشان به موسیقی زبانی اهمیت می‌دهد و شعرش نثر خالص نیست بلکه  یک ‌نوع نثر آهنگین است و حتی بهتر است آن را نثر موسیقیایی مترنم با ساختاری مُدوّر بدانیم. دوم این‌که شعر او جزء شعرهای پیچیده و دشوار در حوزه شعر سپید قرار می‌گیرد، یعنی جزء شعرهایی است که اغلب ساختار آسان  و آشکاری ندارد. ما می‌توانیم از این نوع شعرها لذت ببریم اما نباید متوقع باشیم که جزء به جزء شعرها را دریابیم. علاوه بر این باید توجه کرد که در شعرهای قاسم آهنین‌جان بازتاب تجربه روحی و اشراقی وجود دارد و تا حد زیادی براساس نوعی نگاه عرفانی به زندگی و طبیعت و هستی سروده شده است.

 عابدی خاطرنشان کرد: آهنین‌جان به هیچ‌وجه شاعر سیاسی نبود و از مسائل روزمره و معاصر کاملا دور بود و درواقع شاعر الهامات و فضای درونی و بسیار ذهنی خود محسوب می شد. نوع زبان شعرهایش هم  با این نکته کاملا هماهنگی داشت. دو دفتر اولش  تأثیرگذارتر و برجسته‌تر بود که در دهه های ۷۰  و 80 منتشرشد. اولین دفترش در سال ۱۳۷۶، با عنوان «ذکر خواب‌های بلوط» در مجموعه «حلقه نیلوفری» از انتشارات نوید شیراز به کوشش زنده‌یاد شاپور بنیاد منتشر شد. نکته جالب این است که شعرهای خود شاپور بنیاد، که در سال ۷۸ فوت شد، از نظر محتوا شباهتی با شعرهای قاسم‌ آهنین‌جان دارد، یعنی یک محتوای عرفانی و اشراقی مشترک ( مخصوصا در شعرهای متأخرتر شاپور بنیاد) این دو شاعر را به هم پیوند می داد. نکته دیگری که باید در شعرهای آهنین‌جان توجه کرد، این است که از نظر ساختار موسیقیایی، زبانی و همچنین محتوای اشراقی، شعر قاسم آهنین‌جان ادامه‌ای بر جریان «شعر دیگر» محسوب می‌شود. جریان شعر دیگر، جریانی بود که در اواخر دهه ۱۳۴۰ از جریان  موج نو جدا شد و رهبری این جریان شعری را بیژن الهی برعهده داشت.

او ادامه داد: از نظر زمانی جریان «شعر دیگر» در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ رشد کرد و جریانی بود  که علاقه ای به سر و صدا نداشت و در انزوا کارکردن را پیشنهاد می کرد. این جریان پیچیده‌گو در شعر در  مقابل شعر متعهد و شعر سیاسی قرار می‌گرفت و در کلیت، محتوایش  محتوایی بود فردی، اشراقی و روحی  که علاوه بر تأثیر از شعر و ادبیات خارجی، نفوذ بخش‌هایی از نثر کهن عرفانی فارسی هم در آن دیده می شد. زنده‌یاد آهنین‌جان هم از این جریان  تأثیر پذیرفته بود. اما  باید توجه کرد که آهنین‌جان جزء شاعران جوانی بود که در دهه های ۶۰ و 70 مجذوب این جریان شعری قبل از خود شد و به دلیل دوستی و رفت‌وآمدهایی که با بیژن الهی داشت تحت تأثیر این جریان بود. یعنی از نظر سنی و نسلی او جزو شاعران دهه های 40 و 50 نیست. درواقع،می‌توانیم بگوییم شاعرانی مانند آهنین‌جان تدوامی بر جریان  شعری «شعر دیگر» محسوب می شدند ؛جریانی که در اصل و ریشه، مربوط به دوره قبل از خود آن ها بود. بهترین شعرهای آهنین جان در دهه های 60 و 70 و اوایل دهه 80 در دو دفتر «ذکر خواب های بلوط»، و «شاعر مرگ خویش می داند» جلوه گر شده است. در دفترهای دیگرش تا حدودی از فضای این دو دفتر فاصله گرفته بود و به نظر می رسد درمیان علاقه مندان شعر نیز تاثیر خاصی برجای نگذاشت. اما به لحاظ تاریخ شعری، آن دو دفتر اولش فضای متفاوتی را در شعر پیشنهاد می‌کرد. شعرهای پراکنده‌اش در مجله‌های ادبی دهه‌های ۶۰ و ۷۰  مانند «دنیای سخن»،«آدینه» و به خصوص در مجموعه «شعر به دقیقه اکنون» که دکتر احمد محیط و فیروزه میزانی گردآوری می کردند، منتشرمی شد.

او در پایان گفت: زنده‌یاد آهنین‌جان مقداری مقاله – خاطره هم نوشته بود که  سال 99 با عنوان «سپید از گل‌ها چهره‌ها در باران» گردآوری شد. من بلافاصله این مجموعه را گرفتم و خواندم و با وجود نقدهایی که بر آن وارد دیدم، به ‌نظرم آمد تصویرهای گیرا و خواندنی و ظریفی  درباره  زنده‌یادان بیژن الهی و محمود شجاعی و نصرت رحمانی و شاپور بنیاد و منوچهر آتشی و یکی-دو تن دیگر، که  به نوعی با آن‌ها مراوده داشت، در چند مقاله –خاطره این کتاب ثبت شده است. این را هم بگویم که بیژن جلالی هم در اواخر عمرش شعر  آهنین‌جان را تا حدودی پسندیده بود. این نکته را از خودش شنیدم. با وجود این‌که سبک ‌شعری‌اش با بیژن جلالی کاملا متفاوت بود ( جلالی سبک سهل‌و ممتنعی در شعر داشت).البته جلالی هم اشاره می کرد که این شاعر به نحو خاصی از زندگی معتقد است. به هرحال به ویژه در آن دوره  شور شاعرانه‌ خاصی در وجود قاسم آهنین‌جان متجلی  شده بود که مورد  توجه بسیاری از شاعران و دوستداران شعر قرار گرفته بود. 

منبع: ایسنا

 

مطالب بیشتر

1. قاسم آهنین‌جان: تئوری‌ها و نقدها دم دستی‌اند

2. قاسم آهنین‌جان: احمد محمود نویسنده‌ای هم‌ردیف صادق هدایت

نگاهی به زندگی و آثار قاسم آهنین‌جان

نگاهی به زندگی و آثار قاسم آهنین‌جا

نگاهی به زندگی و آثار قاسم آهنین‌جان

مدیریت

فریادی شو تا باران وگرنه مُرداران... احمد شاملو

Recent Posts

من فکر می‌کنم هرگز نبوده قلب من این‌گونه گرم و سرخ…

من فکر می‌کنم هرگز نبوده قلب من این‌گونه گرم و سرخ...

23 ساعت ago

نگاهی به کتاب «خطابه‌های برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی

نگاهی به کتاب «خطابه‌های برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی آیدا گلنسایی: بزرگ‌ترین شاعران…

4 روز ago

شبیه به مجتبی مینوی!

شبیه به مجتبی مینوی! مرتضی هاشمی‌پور محمد دهقانی، نویسنده و منتقد ادبی را از پویندگان…

5 روز ago

نگاهی به آثار نقاش بلژیکی: «جیمز انسور»

نگاهی به آثار نقاش بلژیکی: «جیمز انسور» «جیمز سیدنی ادوارد»‌ که با نام «جیمز انسور»‌…

1 هفته ago

جمله‌هایی به یادماندنی از نغمه ثمینی

جمله‌هایی به یادماندنی از نغمه ثمینی «لباس جایی است که فرهنگ‌ها برای حضور فیزیکی بدن‌ها…

1 هفته ago

«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایتِ شیرجه به آب‌هایِ اعماق

«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایت شیرجه به آب‌هایِ اعماق آیدا گلنسایی: در کتاب…

2 هفته ago