با ما همراه باشید

معرفی کتاب

نگاهی به کتابِ «هیاهوی متن: نقد متون هنری معاصر در ایران» نوشتۀ دکتر پرویز پرتوی

نگاهی به کتابِ «هیاهوی متن: نقد متون هنری معاصر در ایران» نوشتۀ دکتر پرویز پرتوی

نگاهی به کتابِ «هیاهوی متن: نقد متون هنری معاصر در ایران» نوشتۀ دکتر پرویز پرتوی

هر «اثر هنری»، پس از پایان فرآیند خلق، یک «متن هنری» به شمار می‌آید. هر «متن هنری» به تنهایی و در کنارِ متون هنری دیگر و همچنین در یک بستر فرهنگی قابل نقد و بررسی است. نقد متون هنری نه تنها مایه­‌ی رشد و بالندگی سنّتِ هنری و ادبی در هر جامعه‌ای است، بلکه موجب تکامل جهان­بینی مخاطبان خود نیز می­‌گردد؛ زیرا رابطه‌­ی بین مخاطب و متون هنری رابطه‌ای تک سویه نیست، رابطه‌ای تبادلی است. از رهگذر تبادل و تعامل مخاطب و متون هنری است که معنا خلق و به یک واقعیت فرهنگی-تاریخی تبدیل می‌شود.

کتابِ «هیاهوی متن: نقد متون هنری معاصر در ایران» به قلم پرویز پرتوی و بنفشه انصاری با هدفِ آموزش و فراهم­سازی زمینه­‌ی شکوفایی «نقد عملی» بر پایه­‌ی رویکردهای علمی روزِ دنیا در عرصه هنر و ادبیات نگاشته شده است. در این کتاب علاوه بر طرح رویکردهای شناخته شده همچون فرمالیسم، روانکاوانه، مارکسیستی، ساختارگرایانه، و فمینیستی، رویکردهای جدیدی همچون شالوده‌­شکنانه، تاریخ­‌گرایی نوین، اقتباس، بوم‌گرایانه، جهانی شدن به بحث گذاشته شده‌­اند. همچنین در پایان کتاب ذیل عنوان «پایانی برای آغازی دیگر» در مورد مرگ پسامدرنیسم و ظهور جریان‌های جدید اندیشه در دنیا مثل دیجی­مادرنیسم و آلترمادرنیسم سخن به میان آمده است.

نقدِ علمی بر اساس رویکردهای یاد شده نقشی کلیدی در درک و دریافت ژرفِ متون هنری ایفا می­‌کند. بنابراین کتاب حاضر می‌­کوشد تا در گام نخست تعریفی دقیق و ساده از «نقد» ارایه دهد. در گام بعدی تلاش خود را بر بیانی نو و کاربردی از رویکردهای مختلف نقد هنری متمرکز می‌کند تا راه را برای استفاده عملی و گام به گام دوستداران نقد از این رویکردها هموار کند. به علاوه برای ملموس‌­تر شدن هر چه بیشتر نظریه­‌ها و رویکردها برای خوانندگان، نمونه متون هنری برگزیده شده برای نقد عملی از هر ژانر و شکل هنری همچون داستان، شعر، فیلم، تابلو نقاشی و نمایش، و تنها و تنها از آثار معاصرِ ایرانی انتخاب شده‌­اند. آثار هنری نقد شده محدود به آثار شناخته شده همچون رمان «تهران شهر بی­‌آسمان»، داستانِ «عروسک پشت پرده»، داستانِ «ماهی سیاه کوچولو»، فیلم «مارمولک» نبوده، بلکه آثاری از هنرمندان جوان را هم در بر می­‌گیرد.

نگاهی به کتابِ «هیاهوی متن: نقد متون هنری معاصر در ایران» نوشتۀ دکتر پرویز پرتوی

آشنایی با نویسنده

پرویز پرتوی، دکترای خود را در رشتۀ ادبیات انگلیسی از دانشگاه هادرزفیلد انگلستان در سال 2013 اخذ نموده است. موضوع رسالۀ دکتری وی موضوعی بینارشته­‌ای است که به بررسی بینافرهنگی اقتباس­‌های نمایشنامه هملت در بافت‌­های فرهنگیِ مختلف از جمله فارسی، ترکی، عربی و روسی از منظر جهانی شدن، پسامدرنیسم و آلترمدرنیسم می­‌پردازد. او کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه ملی بلاروس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات روسی به اتمام رسانیده است. موضوعات مورد علاقه وی شامل مدرنیسم، پسامدرنیسم، جهانی شدن، آلترمدرنیسم، ادبیات و هنر تطبیقی، فلسفه و سیاست در هنر و ادبیات، تئاتر و جامعه­‌شناسی هنر و ادبیات می باشد. پرویز پرتوی، با تسلط بر زبان­‌های فارسی، ترکی، انگلیسی، عربی و روسی، در دانشگاه تبریز، دانشگاه ملی بلاروس و دانشگاه ترتو در استونیا پژوهش و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کرده است.

 

مطالب بیشتر

1. نگاهی به آراء و نظرات ژولیا کریستوا

2. مهدی اخوان ثالث و نقد بلاغی

3. آشنایی با نقد تاریخی

4. روانشناسی اسطوره و داستان

5. مکتب انتقادی فرانکفورت به زبان ساده

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها