با ما همراه باشید

معرفی کتاب

نگاهی به کتاب زندگی میکل آنژ نوشتۀ رومن رولان

نگاهی به کتاب زندگی میکل آنژ نوشتۀ رومن رولان

نگاهی به کتاب زندگی میکل آنژ نوشتۀ رومن رولان

1) معرفی کوتاه:

مردان بزرگ به قله‌های رفیعی می‌مانند که هر چند از باد تازیانه می‌خورند و در ابرهای قیرگون فرو می‌روند آدمی بر بلندی‌شان بهتر و عمیق‌تر نفس می‌کشد، پلیدی‌های دل را در پاکی و لطافت هوایشان فرو می‌شوند و چون ابرها به یک‌سو روند خود را بر نوع بشر مسلط می‌بینند. آری چنین بود کوه عظیمی که بر فراز ایتالیای رنسانس سر بر آسمان می‌شود و ما اکنون نیمرخ توفان‌زده‌اش را می‌بینیم که در افق دوردست از برابر دیدگانمان ناپدید می‌شود. “میکل‌آنژ” از جمله کسانی بود که در آتش رنج سوخته‌اند، در وجودش نیرویی بود که وی را به پیکار وا می‌داشت و در این پیکار پیروز هم می‌شد و…

منبع: iranketab

 


2) زندگی میکل‌آنژ [vie de Michel.Ange]. (The life of Michael Angelo)  تک‌نگاری رومن رولان (1)(1866-1944)، نویسنده‌­ی فرانسوی، انتشار یافته در 1905 و تجدید نظر شده در 1906.

نویسنده، پس از زندگی بتهوون، اینک میکل‌آنژ را چون سرمشقی به خستگان و ناتوانان عرضه می­‌کند تا آن‌ها خود را با این هنرمند برجسته مقایسه کنند. او بر جنبه­‌ی قهرمانانه زندگی‌ای تأکید می­‌کند که صفت بارز آن کشمکش میان ناتوانی اراده و خصوصیات نفسانی از یک سو، و توانایی نبوغ از سوی دیگر است.

در داوری رومن رولان درباره­‌ی میکل‌آنژجای گفت‌وگوست، ولی او، با تحلیل ماهرانه­‌ی خود، از خصوصیات روانی این هنرمند، که سراسر زندگی طولانی­‌اش در رنج گذشت، از داوری خود دفاع می­‌کند. او این زندگی را از کودکی تا مرگ در فصولی حکایت می‌­کند که لحن آن‌ها تقریباً غنایی است؛ ولی با این حال، نویسنده از همه­‌ی حوادث برجسته­‌ی این زندگی آگاه است و همه جا به عین نوشته­‌های میکل‌آنژ استناد می‌­جوید و نامه­‌ها و شعرهایی را که این پیکرتراش بزرگ بر جای نهاده است، شاهد می‌آورد.

در پیرامون چهره­‌ی رنج کشیده­‌ی بوثوتاروتی، ایتالیای قرن شانزدهم با تعارض‌ها و کشمکش‌هایش نمودار می‌­شود که در زمینه­‌ی مذهبی، جنبش ضد اصلاح کلیسا و در زمینه­‌ی هنری سبک «باروک» و در زمینه‌­ی سیاسی انهدام آزادی را تدارک می­‌بیند. رومن رولان [در این کتاب] بر آن است که «مسیحیت» میکل‌آنژرا، چه از جنبه­‌های مثبت و چه از جنبه‌­های منفی آن به روشنی نشان دهد: رنج، خدا و مرگ تصوراتی‌­اند که پیری توأم با تنهایی این پیروز شکست خورده را به خود مشغول می­‌‌دارند. میکل‌آنژ و بتهوون دو جانب متضاد سرنوشت آدمی‌­اند و رولان می­‌کوشد تا دوستی نسبت به این دو را در دل‌ها به وجود آورد.

رومن رولان، پس از آنکه در بتهوون آن وجه قهرمانانه‌­ی زندگی، یعنی عشق به شادی از طریق رنج، را ستود، اینک سرا پا شیفته­‌ی زندگی‌ای چون زندگی میکل‌آنژ است که خود را آگاهانه وقف رنج کرده است. او سرانجام به نتیجه‌­ای اخلاقی می­‌رسد که مبنای چندین اثر دیگر او نیز هست.

منبع:  ketabnews

 

مطالب بیشتر

1. نگاهی به ژان کریستف اثر رومن رولان

2. نگاهی به زندگی و آثار اسماعیل سعادت

3. آشنایی با رافائل و نظر نیچه دربارۀ او

4. نگاهی به زندگی و آثار رامبرانت

 

نگاهی به کتاب زندگی میکل آنژ نوشتۀ رومن رولان

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها