با ما همراه باشید

رویدادها

انتشار پنجمین شماره از فصلنامۀ فرهنگ‌بان

انتشار پنجمین شماره از فصلنامۀ فرهنگ‌بان

انتشار پنجمین شماره از فصلنامۀ فرهنگ‌بان

بخش «اندیشه و فرهنگ» این شماره با این مطالب همراه است:

«آیا مرگ جان می‌سپارد؟» نوشته جرج استاینر با ترجمه وحید روزبهانی، «سانتاگ و سونامی» نوشته ربه‌کا سولنیت با ترجمه نرگس حسن‌لی و «فانوس جادویی زمان» نوشته علیرضا مناف‌زاده با ترجمه فرزاد سلامی‌فر.

همچنین «تقابل سانسور و قانون‌خواهی در عصر قاجار» نوشته فرزام حقیقی و «تعطیلی نمازهای جمعه و جماعت در تاریخ اسلام» از براء نِزار رَیّان با ترجمه علی زاهدپور در بخش تاریخ این شماره از «فرهنگ‌بان» منتشر شده است. «داستان مصاحب و مینوی، از دوستی تا دعوا بر سر رسم‌الخط» نوشته محمد دهقانی نیز در بخش «ارمغان مینوی» به چاپ رسیده است.

در بخش «زبان و ادبیات» هم این مطالب را می‌خوانیم: «تک‌گویی هملت به روایت شاعران و ادیبان ایرانی» نوشته کامیار عابدی، «نخستین نمونه‌های نقد ادبی مارکسیستی در مطبوعات ایران» نوشته شکوفه میبدی و «وزن نونیمایی و تفسیر آن در «ری‌را» از امید طبیب‌زاده.

در بخش ایران در جهانِ «فرهنگ‌بان» نیز مطالبی با عنوان‌های «علامه قزوینی و شرق‌شناسان تا روزگار وی» نوشته احسان موسوی خلخالی و «عناصر فرهنگی و هویت ملی در ایران» اثر ریچارد فرای با ترجمه شهروز خنجری درج شده است.

«سنگ‌ صبور» اثر روبم فونسکا با ترجمه علی خزاعی‌فر و «شیشه‌هایی برای زندگی» از الگا توکارچوک با ترجمه امیر یداله‌پور هم در بخش داستان این شماره چاپ شده است.

همچنین در بخش معرفی و نقد کتاب این مطالب انتشار یافته است:

«ساکسیفون‌نواز سازشکن» نوشته عنایت سمیعی درباره کتاب «پِی‌جو» نوشته خولیو کورتاثار، «جنبش‌های اجتماعی در ایران پس از اسلام» از عسکر بهرامی، «سیاحتی در دنیای ترجمه‌ها و خطاشناسی ترجمه»  نوشته حسن‌ هاشمی‌ میناباد درباره کتابی باهمین عنوان، «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» از طه رادمنش درباره  کتاب «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن»، «ابر بارانش گرفته است» نوشته حامد صفایی‌تبار  درباره کتاب «دهه ۴۰ و مشق‌های دیگر»، «ماجراهای  نیویورک» از مهدی حبیب‌زاده درباره «بیست دقیقه در منهتن»، «نگاهی به محقق‌التاریخ ملاگشتاسب» نوشته آناهید خزیر درباره کتاب «محقق التاریخ» و «در کلاس درس اخوان ثالث» نوشته حمیده نوروزیان درباره کتاب «نقد و بررسی شعر معاصر؛ تقریرات درس اخوان ثالث در دانشگاه تهران».

بخش «یادنامه» نیز با این مطالب همراه است: به یاد استاد نجف دریابندری»، «مترجم ماندگار، مترجم انوشه»، «خسروشاهی احیاگر کوشای میراث اسلام»، «یاد دوست، (دکتر عصمت اسماعیلی»، «سطر آخر داستان (به یاد کامران جمالی)»، «بانوی سرزمین ناشناخته‌ (یاد ثریا قزل‌ایاغ)» و «م.درویش خرقه تهی کرد (یاد محمود علمی)».

پنجمین شماره از فصلنامه «فرهنگ‌بان» با صاحب‌امتیازی موسسه فرهنگ‌بان – علی حسینخانی-  و با مدیرمسئولی و سردبیری مرتضی هاشمی‌پور در ۲۷۸ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان عرضه شده است.

منبع ایسنا

انتشار پنجمین شماره از فصلنامۀ فرهنگ‌بان

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها