با فلسفه

چرا دوستی متضمن ارزش اخلاقی نیست؟

چرا دوستی متضمن ارزش اخلاقی نیست؟

از زمان روشنگری، به ویژه از نزدیک به هفتاد و پنج سال پیش، این گرایش در ما بوده است که تمام ارزش‌ها را معادل ارزش‌های اخلاقی بدانیم. منظور از ارزش‌های اخلاقی ارزش‌هایی است که به ما دستور می‌دهد با هم به مساوات رفتار کنیم،یعنی قطع نظر از شأن و نژاد و جنسیت و طبقه و مانند این‌ها به همه به یک میزان احترام بگذاریم، و به همه به یک اندازه توجه کنیم. ولی آن‌چه در دوستی اهمیت دارد دقیقاً همین است که با همه رفتار برابر نداشته باشیم؛

شما برای دوستانتان ارجحیت قائل‌اید_ با دوستان‌تان بهتر از سایر مردم رفتار می‌کنید، و در برابر آن‌ها وظایف و تعهدات بیش‌تری دارید. اگر معتقد باشید که تمام ارزش‌ها اخلاقی است، آن‌گاه بهترین کاری که می‌توانید بکنید شاید این باشد که دوستی را در مقام موضوعی با جذابیت فلسفی نادیده بگیرید.

دربارۀ کتاب

فلسفه با گفت‌وگو آغاز شد و این کتاب دربردارندۀ گفت‌وگو با برخى از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر است. دیوید ادموندز و نایجل وابرتن در مجموعه مصاحبه‌هایى که ابتدا به شکل پادکست و سپس به شکل کتاب منتشر شد، و اکنون شهرتى جهانى یافته است، دربارۀ زندگی و آراء مهم‌ترین فیلسوفان تاریخ با برخی از فلاسفۀ معاصر گپ زده‌اند. هر مصاحبه بر موضوعی خاص در اندیشه‌های فیلسوفی بزرگ متمرکز است، از روش سقراطی و عشق اروتیک از نگاه افلاطون گرفته تا عدالت از نظر رالز و بخشایش در نگاه دریدا. مصاحبه‌ها اشتهابرانگیز و کوتاه‌اند، درست مانند لقمه‌هایی حاضر و آماده، و در آنها یک‌راست به اصل موضوع پرداخته می‌شود.

کتاب دعوتى است به ضیافت این لقمه‌هاى کوچک: بفرمایید فلسفه!

مدیریت

فریادی شو تا باران وگرنه مُرداران... احمد شاملو

Share
Published by
مدیریت

Recent Posts

مریم میرزاخانی، زنی که ریاضیات را شاخه‌ای از هنر می‌دید

مریم میرزاخانی، زنی که ریاضیات را شاخه‌ای از هنر می‌دید

19 ساعت ago

زیباترین حرفت را بگو…

زیباترین حرفت را بگو...

2 روز ago

محمدرضا شفیعی‌کدکنی: مثنوی مثل جریانِ رودخانه هر لحظه به شکلی درمی‌آید

محمدرضا شفیعی‌کدکنی: مثنوی مثل جریانِ رودخانه هر لحظه به شکلی درمی‌آید حماسه روحانیِ بشریّت درباره…

1 هفته ago

به یاد بهترین معلم: قیصر امین‌پور…

به یاد بهترین معلم: قیصر امین‌پور...

2 هفته ago

درسی از «احسان یارشاطر» برای زندگی

درسی از «احسان یارشاطر» برای زندگی

3 هفته ago