با ما همراه باشید

رویدادها

آشنایی با کافه سرو – رسانه مستقل علوم انسانی

آشنایی با کافه سرو – رسانه مستقل علوم انسانی

مجموع بازدیدهای ویدئوهای کافه سرو در مدتی کمتر از سه‌ماه از آغاز فعالیت این سایت از ده‌هزار بازدید گذشت. با توجه به اینکه شیوه‌ی شمارش در این سیستم به‌گونه‌ای است که به طور معمول هر بازدید کامل را با یک براوزر برای هر ویدئو فقط یکبار می‌شمارد (برخلاف سیستم‌هایی که مبتنی بر کلیک است و اگر مثلا ده بار با یک وسیله روی ویدئویی کلیک شود بازدیدها را ده‌بار می‌شمرد) این عدد واقعا قابل توجه است، هم در قیاس با سایت‌های ویدئویی مشابهی که در عالم مجازی ما در حال و هوای فرهنگ و اندیشه کار می‌کنند و سابقه‌هایی طولانی‌تر دارند و هم در قیاس با عالم واقعی‌ای که در آن متاسفانه شمارگان مثلا سیصد نسخه‌ای برای یک کتاب ارزشمند نیز دیگر کاملا طبیعی شده است و همان سیصد نسخه هم مدتها طول می‌کشد تا خریداری و تمام شود. از این جهت باید صمیمانه تشکر کنیم از همه‌ی عزیرانی که با کنجکاوی همراه ما بودند و ویدئوها را دنبال کردند و ما را به ادامه‌ی این کار امیدوار ساختند.

به کاستی‌های کارمان واقفیم و تلاش می‌کنیم رفته‌رفته آن‌ها را رفع کنیم. مستقل بودن، واقعا مستقل بودن، کار آسانی نیست. امکانات اندک و محدود فقط یکی از دشواری‌هاست؛ اما همه‌ی سعی‌مان را خواهیم کرد تا جایی که بتوانیم این رسانه مستقل علوم انسانی را متواضع و بی‌ادعا حفظ کنیم و فعالیت‌هایش را در این شرایطی که به معنای واقعی کلمه ویژه است و پر از التهابات سیاسی و اجتماعی و اقتصادیی که بر کشورمان تحمیل شده است نه فقط استمرار ببخشیم که گسترش دهیم. نمی‌شود منتظر روزگار مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی نشست؛ روزگاری که شاید هیچ‌گاه فرانرسد؛ چنان روزگاری را باید خلق کرد و آفرید و رقم زد.

برای گسترش این کار دو دوست با انگیزه و اهل‌فرهنگ و فرهیخته به جمع همکاران کافه سرو پیوسته‌اند. محمد میرزاعلی برای مدیریت کانال تلگرام و منصور کاظم‌بیگی برای مدیریت اینستاگرام. این دو دوست هر کدام مستقلا در هر یک از این رسانه‌ها فعالیت می‌کنند. به این ترتیب مطالبی که روی سایت قرار می‌گیرد و محتوایی که این دوستان برای کانال تلگرام و اینستاگرام فراهم می‌آورند یکسان نیست و حداکثر بیش از سی-چهل درصد مطلب مشترک در آن‌ها وجود ندارد و هر یک جداگانه بریده‌هایی خواندنی از کتاب‌ها و مقالات، معرفی‌هایی از آثار ارزشمند مطابق مناسبت‌ها و اخبار، و مطالب مختلف دیگر فراهم می‌آورند.

انتخاب بریده‌ی کتاب‌ها گاه مبتنی بر گزینش و سلیقه‌ی خود آنهاست و گاه بر پایه‌ی انتخاب‌هایی که مشاوران یا سخنرانان کافه سرو انجام می‌دهند و در اختیار این دوستان می‌گذارند؛ در این گونه انتخاب‌های اخیر در هر مورد نام انتخاب‌کننده هم ذکر  و تصریح می‌شود که مطلب گزینش‌شده از سوی چه کسی انتخاب شده است. این انتخاب‌ها هم نشان‌دهنده‌ی دغدغه‌های هر یک از دوستان اهل اندیشه و هنر کافه‌سرو است و هم طبعا به معنایی همواره در پیوند با اینجا و اکنون و شرایط جامعه و متضمن نکته و تنبه و ملاحظه‌ای. به این ترتیب قاعدتا در طول زمان اندک‌اندک آرشیوی از مطالب خواندنی و فکربرانگیز در این مجموعه‌ها شکل خواهد گرفت که حتی مراجعه‌ی مکرر به آنها خالی از لطف نخواهد بود. همچنانکه مثلا در اینستاگرام کم‌کم آرشیوی از تصاویر گوناگون هنری و نوشته‌های راجع به سرو در فرهنگ‌مان ارائه خواهد شد که برای علاقه‌مندان به این نماد آزادگی و مقاومت و سرسبزی همیشگی، دنبال‌کردن آن‌ها حظ هنری و ادبی خواهد داشت.

این گونه تولید محتوای مستمرِ مبتنی بر جستجو و پژوهش یکی از کارهای عمده در کانال تلگرام و اینستاگرام کافه‌سرو خواهد بود. همچنین دوستان حتی‌المقدور همه‌ی اخبار مربوط به همکاران کافه سرو (مشاوران و سخنرانان) را بازتاب خواهند داد، همچنانکه هر از چند گاه و بنا به مناسبت به بازنشر گزیده‌ها و بخشهایی از آثار اعضای کافه سرو می‌پردازند. و البته به مناسبت‌های فرهنگی گوناگون حتما یادی درخور و شایسته از بزرگان اهل فرهنگ ایران و جهان و معاصر و کهن خواهند کرد.

نشانه‌های تلگرام و اینستاگرام کافه‌سرو در بالای صفحه‌ی سایت آن (کافه سرو – رسانه مستقل علوم انسانی) آمده است، اما نشانی آن‌ها را جداگانه نیز در ادامه می‌آورم و بسیار سپاسگزار می‌شوم هر یک از دوستان همراهی که در تلگرام و اینستاگرام هستند با پیوستن به کانال تلگرام کافه سرو و دنبال‌کردن اینستاگرام آن برای کسانی که به معنای دقیق تعبیر، “بی مزد و منت” مشغول فعالیت در آن هستند، انگیزه فراهم کنند.

من متأسفانه خودم در تلگرام و اینستاگرام عضو نیستم، اما بسیار امیدوارم که با همراهی صمیمانه و بزرگوارانه‌ی شما عزیزان، کانال تلگرام و اینستاگرام کافه سرو نه فقط وسیله‌ای برای ارتباط فکری بیشتر شخص من با شما، که وسیله‌ای برای ارتباط همه‌ی دوستان فعال در کافه‌سرو – اعم از سخنرانان و مشاوران و دیگران – با جملگی شما دوستان همراه و همدل کافه سرو بشود:

@cafesarvvideos.com

با ارادت و سپاس

محمدمنصور هاشمی

بیستم تیرماه 1398

منبع mansurhashemi.com

آشنایی با کافه سرو – رسانه مستقل علوم انسانی

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها