دونوازیِ زیبایی از «کانن در رِ»؛ شاهکارِ یوهان پاخلبل
کانن در رِ یا کاننِ پاخلبل اسمی است که بر روی یکی از کاننهای یوهان پاخلبل، موسیقیدان و آهنگساز آلمانی موسیقی دورهٔ باروک، گذاشته شدهاست. نام اصلی و کامل این قطعه کانن و ژیگ برای سه ویولن و باسو کانتینو است؛ هرچند که با نامهای کوتاهتری مثل کانن در رِ ماژور نیز شناخته میشود. تاریخ و مراحل آهنگسازی این قطعه امروزه نامشخص است و قدیمیترین دستنویسی که تاکنون از این اثر پیدا شده، مربوط به سدهٔ نوزدهم میلادی است. همانند دیگر آثار پاخلبل، این اثر هم باآنکه در زمان خودِ پاخلبل شناختهشده و محبوب بود، اما بهزودی از روالِ اجرا خارج شد و تا چند قرن ناشناخته بود. در سال ۱۹۶۸، تنظیمی از آهنگ برای ارکستر توسط ژان-فرانسوا پیلار موجب شد تا این قطعه به محبوبیت چشمگیر و افسانهای برسد، بهطوریکه در دهههای بعد این قطعه بارها در مراسمهای گوناگونی همچون مجلس عروسی یا مراسم ختم مورد استفاده قرار میگرفت و بارها توسط ارکسترهای گوناگون ضبط و اجرا میشد و تنظیمها و کاورهای این قطعه بارها در موسیقی پاپ نیز اجرا میشد و مورد استفاده قرار میگرفت.
منبع bestshow.co
فریدریش روزِن آلمانی و کتابی دربارۀ خیام «فریدریش روزِن»، سیاستمدار و خاورشناس آلمانی و نویسندۀ…
رمان «به سوی آزادی» کازانتزاکیس و چند درس برای زندگی آیدا گلنسایی: تسئوس، پادشاه آتن، به…
ذن در جان شاعر نوشتۀ احمد شاملو ذِن شاعر چگونه ذِنی است؟ ذنِ جانِ هایکوُسرا…