نقاشیِ«مریم مقدس» اثر کریس اوفیلی
خوانش ارزشهای تکاندهنده
میدانیم که ما، چه فردی یا جمعی، دچار خودبزرگبینی میشویم. بنابراین هنر به دلیل قابلیت بالایی که در تکان دادن ما و ایجاد وقفه دارد، میتواند ارزش والائی داشته باشد. ما به خصوصدر معرض این خطر هستیم که فراموش کنیم «هنجارها» چه اندازه مصنوعی هستند. زمانی طبیعی به نظر میرسید که زنها رأی ندهند یا زبان یونان قدیم بر برنامۀ درسی مدارس انگلستان حاکم باشد. حالا به راحتی میبینیم که این قرارها وحی مُنزَل نیستند و تغییر کردهاند یا بهتر شدهاند.
کریس اوفیلی خلاف جریان رایج این که هنر از چه چیزی ساخته میشود، کار کرده. نقاشی او با عنوان «مریم مقدس»، که سال 1997، در نمایشگاهی در لندن عرضه شد، در سراسر جهان جنجال به پا کرد، تا آنجا که خشم رودلف جولیانی شهردار نیویورک را برانگیخت و نیز پاشیدن رنگ سفید روی آن به دست یکی از بازدیدکنندگان خشمگین نمایشگاه.
اوفیلی با استفاده از فضولات خشک و لعاب داده شدۀ فیل، به جای سینۀ باکرۀ مقدس، تصورات ما را نسبت به فضولات و هرآنچه را نمایندگی میکند و بیارزش است، به چالش میکشد. آنچه را که به نظر ما محترم است و چیزی را که بیارزش است، جابهجا میکند و وادارمان میکند، ارزیابی مثبتتری نسبت به محصول هضمشدۀ مواد غذایی داشته باشیم. اگر تکان خوردهایم و شوکه شدهایم، گناه اوفیلی نیست، بلکه ناشی از ایدئولوژیهای غیر قابلانعطاف ماست. تشویق میشویم، همان اشتباه گذشتگانمان، که زنان را از حق رأی محروم کرده بودند و زبان یونان باستان بخش جدانشدنی برنامۀ درسی بود، مرتکب نشویم.
منبع
هنر چگونه میتواند زندگی شما را دگرگون کند
آلن دو باتن، جان آرمسترانگ
ترجمۀ گلی امامی
نشر نظر
صص 80-82
نقاشیِ«مریم مقدس» با مدفوع فیل!
مطالب بیشتر
نقاشیِ«مریم مقدس» اثر کریس اوفیلی
من فکر میکنم هرگز نبوده قلب من اینگونه گرم و سرخ...
نگاهی به کتاب «خطابههای برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی آیدا گلنسایی: بزرگترین شاعران…
شبیه به مجتبی مینوی! مرتضی هاشمیپور محمد دهقانی، نویسنده و منتقد ادبی را از پویندگان…
نگاهی به آثار نقاش بلژیکی: «جیمز انسور» «جیمز سیدنی ادوارد» که با نام «جیمز انسور»…
جملههایی به یادماندنی از نغمه ثمینی «لباس جایی است که فرهنگها برای حضور فیزیکی بدنها…
«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایت شیرجه به آبهایِ اعماق آیدا گلنسایی: در کتاب…