چگونه با موفقیت رنج بکشیم؟
یکی از کارهای مهم و غیرمنتظرهای که هنر میتواند برای ما انجام بدهد، این است که به ما یاد میدهد؛
“چگونه با موفقیت رنج بکشیم؟”
نقاشی ِ فرناندو پسوا اثر ریچارد سِرا را در نظر بگیرید. نوعی درگیری عمیق با غمگین بودن را تشویق میکند! در فضای سالن، اطراف تابلو، معمولا همه با شور و هیجان مشغول گفتگو هستند؛
“مشکلتان را با دوستی در میان بگذارید، طرف بلافاصله میکوشد راه حلی برای آن پیدا کند و شما را به نقطهی روشنتری راهنمایی کند.”
این اثر مشکلات ما را انکار نمیکند. نمیگوید سرخوش باش. میگوید “اندوه” یکی از بندهای قرارداد زندگی است.
اندازهی عظیم و تاثیر ماندگار اثر، بیانیهای بر طبیعی بودن اندوه است. همانگونه که مجسمۀ نلسون در میان میدان ترافالگار لندن، مطمئن است که ما به اهمیت عملیات قهرمانانۀ دریایی معترفیم، همینطور است فرناندو پسوای سِرا که به نام شاعر پرتغالی نامگذاری شده که به خوبی با اندوه آشنا بود ( آه ای دریای نمکین، چه اندازه از شوری تو، اشک جاری شده از چشم پرتغالیهاست) و مطمئن است که ما جایگاه واقعی و اندوهگین عواطف سرخورده را میشناسیم. نقاشی به جای تنها ماندن با چنین حالتی، اندوه را به عنوان مرکز و عامل ِ جهانی زندگی اعلام میکند.
نقاشی سِرا، اندوه را به شکلی باوقار نشان میدهد. وارد ِ جزییات نمیشود. رنج ِ خاصی را تحلیل نمیکند بلکه اندوه را مانند حسی عاطفی و همیشه موجود و فراگیر نشان میدهد.
آثار او می گویند:
” وقتی اندوهگینی، در حال ِ تجربهی والایی هستی که من (این اثر) نسبت به آن احساس مسئولیت میکنم. احساس ِ غم و ناامیدی تو نسبت به ناکامیهایت، تو را به مقامی میرساند که بدانی دیگرانی هم مانند تو دردهای جدی دارند. اندوهت را دور میفکن و آن را ندیده مگیر.”
منبع
هنر چگونه زندگی ما را دگرگون میکند
آلن دو باتن
جان آرمسترانگ
ترجمه گلی امامی
نشر نظر
چگونه با موفقیت رنج بکشیم؟
مطالب بیشتر
1.نقاشیهای با موضوع «طبیعت» برای ما چه کارکردی دارند؟
3.آلن دو باتن: هدف هنرِ سیاسی چه باید باشد؟
4.آلن دو باتن: واکاوی نقاشی «خطهای آب» اثر «ریچارد لانگ»
5. «چگونه به عشق تداوم بخشیم؟»
من فکر میکنم هرگز نبوده قلب من اینگونه گرم و سرخ...
نگاهی به کتاب «خطابههای برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی آیدا گلنسایی: بزرگترین شاعران…
شبیه به مجتبی مینوی! مرتضی هاشمیپور محمد دهقانی، نویسنده و منتقد ادبی را از پویندگان…
نگاهی به آثار نقاش بلژیکی: «جیمز انسور» «جیمز سیدنی ادوارد» که با نام «جیمز انسور»…
جملههایی به یادماندنی از نغمه ثمینی «لباس جایی است که فرهنگها برای حضور فیزیکی بدنها…
«صید ماهی بزرگ» نوشتۀ دیوید لینچ: روایت شیرجه به آبهایِ اعماق آیدا گلنسایی: در کتاب…