با ما همراه باشید

موسیقی بی کلام

Lux Aeterna شاهکارِ کلینت منسل

Lux Aeterna شاهکارِ کلینت منسلِ جادوگر!

Lux Aeterna شاهکارِ کلینت منسل

 

 

 

مرثیه‌ای بر یک رؤیا (Requiem for a Dream) یک فیلم درامِ روان‌شناسی آمریکایی محصول 2000 به کارگردانی دارن آرونوفسکی و با بازی الن برستین، جنیفر کانلی، جرد لتو و مارلون وینز است.

فیلم بر اساس رمانی با همین نام نوشته‌ی هوبرت سلبی جونیور ساخته شده که دارن آرونوفسکی به همراه این نویسنده فیلنامه فیلم را نوشته‌است. این فیلم چهار شکل مختلف از اعتیاد به مواد را نشان می‌دهد، چهار شخصیت که به رسیدن به آرزوها و خواسته‌های خودشان به مرور رو به زوال و نابودی می‌روند. مرثیه‌ای بر یک رؤیا برای اولین بار در جشنواره فیلم کن در سال 2000 نمایش داده‌ شد و نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد. الن برستین برای بازی در این فیلم جز نامزد‌های اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن سال بود.

موسیقی بسیار زیبای فیلم مرثیه‌ای بر یک رؤیا ساخته‌ی کلینت منسل است که همکاری بسیار نزدیکی با دارن آرونوفسکی دارد و موسیقی اولین ساخته‌ی بلند این کارگردان به نام “Pi” و همچنین چند فیلم دیگر او از جمله‌ی قوی سیاه، کشتی‌گیر، چشمه و نوح را هم ساخته‌است. موسیقی مرثیه‌ای بر یک رؤیا یکی از آثار موفق و برتر کلینت منسل است که در واقع شروعی موفق برای عملکرد درخشان او در موسیقی فیلم بود. کار اجرای موسیقی فیلم برعهده‌ی کوارتت زهی آمریکایی کرونوس بوده‌است. از موسیقی این فیلم قطعه‌ی بسیار زیبا و شنیدنی Lux Aeterna بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

این اثر یکی از برترین و مشهورترین آثار در کارنامه‌ی حرفه‌ای کلینت منسل است. موسیقی‌ای فوق العاده و تاثیرگذار که بارها و بارها در جاهای مختلف مانند تیزر‌ها و تریلرها از آن استفاده شده‌ است و بعید می‌دانم که تا کنون آن را نشنیده باشید. این آهنگ مجدداً تنظیم شد و در تریلر فیلم “ارباب حلقه‌ها: دو برج” با عنوان “Requiem for a Tower” به کار رفت. در تریلر فیلم‌های دیگری از جمله بابلیون ای.دی، رمز داوینچی، چشمه، من افسانه‌ام، آفتاب و پارک ملی دره گلها این موسیقی به کار رفته‌ است.

از Lux Aeterna در بسیاری از مستندها، نماهنگ‌ها و برنامه‌های تلویزیونی (گات تلنت بریتانیا، ساکر ساتردی و…) استفاده شده‌ و در صدا و سیمای ملی ایران هم در تولیدات بسیاری به کار رفته که یکی از آن‌ها برنامه تلویزیونی مشهور «هزار راه نرفته» است. در کل آن طور که من دیدم آخر همه‌ی مستندها با موضوع‌های افشاگرانه، ایدئولوژیک، پیشگویی و هشدار آخرالزمان و تئوری‌های توطئه به این آهنگ ختم می‌شود که این خود میزان اثرگذاری این قطعه را نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم یک لیست‌پخش از تاثیرگذارترین موسیقی‌‌های تاریخ درست کنیم این آهنگ بدون شک در آن جای خواهد داشت. هدفون را در گوش بگذارید، چشمانتان را ببندید، نفسی عمیق بکشید، زمانی که این موسیقی به اوج برسد تمام موهای تن‌تان سیخ خواهد شد و آن‌ زمان است که موسیقی تمام وجود شما را فرا گرفته‌است.

می‌گویند موسیقی متن باید در فیلم بسیار تاثیرگذار باشد، خب اگر مرثیه‌ای بر یک رؤیا را دیده‌اید متوجه شده‌اید که موسیقی فیلم به نحو احسن کار خود را انجام می‌دهد و اما این آهنگ از فیلم هم فراتر می‌رود.

(منبع: musicgeek)

Lux Aeterna شاهکارِ کلینت منسل

Lux Aeterna شاهکارِ کلینت منسل

مطالب بیشتر

  1. آهنگ زیبای still love
  2. آهنگ درخت زندگی از کلینت منسل
  3. زیبایِ عجیب Her Dreams
  4. اجرای فوق العادۀ یانی در لاس وگاس2006
  5. In love آهنگی از کیارش سنجرانی

برترین‌ها