تحلیل اشعار کیارستمی
الف. در سال 1344 نهاد فرهنگی جدیدی در ایران به
نام «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان » کار
خود را آغاز کرد. این نهاد فرهنگی، به تدریج، در حوزه
فرهنگ نوشتاری، تصویری، صوتی و سینمایی با تکیه
بر آثار مرتبط با کودکان و نوجوانان به نهادی بسیار
تاثیرگذار و پراهمیت تبدیل شد.
یکی از هنرمندان جوانی که در سالهای نخست تاسیس کانون،
به همکاری با آن پرداخت، عباس کیارستمی (متولد 1319 ، تهران یا
میگون؟)بود. کیارستمی از اواخر دهه 1340 تا آغاز
دهه 1370 دست کم، بیست فیلم برای این موسسه ساخت.
البته، ساخت فیلمهای او، پس از این دوره، چه در ایران
و چه در دیگر کشورها، تداوم یافت ) برای فیلمشناسی
کیارستمی (ر.ک: سینمای کیارستمی، صص 248 – 235 )
از همان آغاز، پیدا بود که وی به دنبال نگاهی نو و سبکی
خاص در قلمروی سینمای مستند یا نیمه- مستند است.
این فیلمساز به مخاطب حرف های سینمای داستانی بی/کم
توجه بود. در واقع، بخش گسترده ای از مخاطبان سینمای
او کسانی بود اند که عنصر فرهیختگی را در کنار عنصر
ظرافت- سادگی می پسندند.
شهرت و اعتبار کیارستمی، اندک اندک، از مرزهای ایران درگذشت:
علاوه بر موفقیتهای پراکنده جهانی، او در سال 1376 / 1997 با
فیلم «طعم گیلاس »، برنده جایزه نخل طلایی جشنواره
کن شد.
ب. مقاله ها و کتابهای متعددی به زبان فارسی و
زبانهای دیگر در تحلیل و تحسین فیلمهای او نوشته شده
است ) برای فهرست توصیفی ده کتاب فارسی و انگلیسی
درباره آنها (ر.ک: سینمای کیارستمی، صص 256 – 252 )
بررسی روبرت صافاریان، منتقد سینمایی سرشناس،
درباره این فیلمها ذیل عنوان «سینمای عباس کیارستمی »
در بهار سال 1395 منتشر شد.
بررسی صافاریان، با نگاهی واقع بینانه و موشکافانه، همه فیلمهای وی را شامل میشود.
همچنین، باید یادآور شد که در نیمه دوم دهه 1380
تحلیلهای بسیار انتقادی دو منتقد و مترجم چپگرای
حوزه های فلسفه، ادب و هنر، مراد فرهادپور و مازیار
اسلامی، از فیلمهای کیارستمی در دسترس علاقه مندان
این رشته هنری قرار گرفت (ر.ک: تهران- پاریس).
پ. کیارستمی علاوه بر فیلمسازی به چندین زمینه
هنری دیگر، مانند طراحی و عکاسی، هم پرداخته است.
از او در زمینه ادبیات هم آثاری در دست است. یک
دسته از این آثار، مصراعها و بیتهایی ست که او از
مجموعه شعرهای شماری از گویندگان قدیم و جدید
فارسی گوی، با تقطیع خاص خود، انتخاب و گردآوری
کرده است. این دسته از کتا بهای وی انتقادهای وسیع
و عجیبی را در جامعه ادبی ایران برانگیخت ) (صاحب
این قلم، در زمره موافقان چنین انتخابهای یست.) چراکه
آثاری از این دست، در حد خود، به رشد و گسترش
فرهنگ عمومی و ادبی در هر جامع های، به ویژه، جامعه
کم- کتابخوان ایرانی یاری میرساند.
دسته دیگر از کتابهای او، چند دفتر از شعرهای بسیار کوتاه اوست
(موضوع مقاله حاضر، شناخت و تحلیلی از همین
دفترهاست)
مطالب مرتبط
چگونه از «دادگاه بیستوچهار ساعتی ذهن» و «محکومیتهای مداوم» رها بشویم؟
من فکر میکنم هرگز نبوده قلب من اینگونه گرم و سرخ...
نگاهی به کتاب «خطابههای برندگان جایزۀ نوبل ادبیات» ترجمۀ رضا رضایی آیدا گلنسایی: بزرگترین شاعران…
شبیه به مجتبی مینوی! مرتضی هاشمیپور محمد دهقانی، نویسنده و منتقد ادبی را از پویندگان…
نگاهی به آثار نقاش بلژیکی: «جیمز انسور» «جیمز سیدنی ادوارد» که با نام «جیمز انسور»…
جملههایی به یادماندنی از نغمه ثمینی «لباس جایی است که فرهنگها برای حضور فیزیکی بدنها…