با ما همراه باشید

معرفی کتاب

کتاب گفت‌وگو با عباس کیارستمی

کتاب گفت‌وگو با عباس کیارستمی

کتاب گفت‌وگو با عباس کیارستمی

کتاب گفت‌وگو با عباس کیارستمی

کتاب «گفت‌وگو با عباس کیارستمی» به همت انتشارات «کتاب آبان» منتشر شده است. این کتاب با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، با طرح جلد علی خسروی و در ۳۴۸ صفحه به چاپ رسیده است.

مهدی مظفری ساوجی درباره روند شکل‌گیری این کتاب اظهار کرد:‌

شروع گفت‌وگوی من با کیارستمی از سال ۱۳۸۸ بود. دو، سه سال بود که پیگیر مصاحبه با استاد بودم که سرانجام این اتفاق مبارک در  سال ۱۳۸۸ رقم خورد و آقای کیارستمی اجازه دادند که من دکمه ضبطم را فشار دهم و اولین پرسش را با ایشان در میان بگذارم.

راضی کردن آقای کیارستمی برای این گفت‌وگو کار آسانی نبود. یکی از عواملی که این مسیر را هموار کرد انتشار کتاب «گفت‌وگو با نجف دریابندری» در سال ۱۳۸۸ بود. کتابی که به چاپ سوم رسیده است. مطلب از این قرار است که آقای کیارستمی به من گفت که این کتاب را می‌خوانم و اگر مورد پسندم واقع شد با هم گفت‌وگو می‌کنیم.

مظفری ساوجی ادامه داد: آقای کیارستمی بعدها به من گفت از لحظه‌ای که کتاب را گرفتم تا وقتی آن را تمام نکردم زمین نگذاشتم.

گویا خواندن این کتاب مقارن شده بود با سفری که ایشان باید به فرانسه می‌رفتند و آن‌طور که بعداً به من گفتند کتاب را با خودشان به پاریس برده بودند و یک نفس تا پایان خوانده بودند. خوشبختانه کتاب مورد رضایت استاد قرار گرفت و باب گفت‌وگو باز شد.

او افزود: نقطه آغاز کتاب، سال ۱۳۸۸ و نقطه پایان هم سال ۱۳۹۲ بود که به مسافرت‌ها و فیلمسازی ایشان برخورد و کار عقب افتاد، تا روزی که متأسفانه از طریق یکی از خبرگزاری‌ها متوجه شدم ایشان در بستر بیماری است.

او در توضیح بیشتر درباره کتابش گفت: این کتاب در سه فصل تدوین و تألیف شده. متن  با شعرهایی که به کیارستمی تقدیم شده آغاز می‌شود. در بخش اول کتاب «گزارش» و چند مطلب دیگر آمده. «گزارش» در واقع یادآور عنوانی است که کیارستمی بر اولین فیلم بلند داستانی‌اش گذاشته است.

گزارش ِ این کتاب البته  نوعی گزارش زندگی و مرگ است: یادداشت‌های روزانه‌ای که حاصل روابط و مراوداتی است که من از حدود سال‌ ۱۳۸۴ تا همین اواخر با او و احوال و آثارش داشتم. به عبارتی در این یادداشت‌ها به زندگی کیارستمی نزدیک شده‌ام، همچنان که نشان داده‌ام مرگ چگونه به شکل ناجوانمردانه‌ای به او نزدیک شده است.

مظفری اظهار کرد: بخش دیگری از این فصل به فیلم‌شناسی، کتاب‌شناسی، مروری بر آثار، بزرگداشت و جوایز و افتخارات او اختصاص دارد.  بخش دوم کتاب حاوی دو یادداشت از کیارستمی است که البته این یادداشت‌ها قبلاً یکی در نشریه «پوزوتیف»، با عنوان «تأثیرگذارترین فیلم زندگی‌ام» و دیگری با عنوان «در آغاز تصویر بود» در روزنامه «گاردین» منتشر شده است.

او همچنین بیان کرد: گفت‌وگوی من با استاد ۱۵۰ صفحه از کتاب را دربرگرفته و در آن  به شکل مفصل و مبسوط به زندگی کیارستمی پرداخته‌ام.

سیر گفت‌وگو هم به شکلی است که مدام در گذشته و حال و آینده در رفت و آمد است. از تولد او شروع می‌شود و در نهایت به اصغر فرهادی و «جدایی نادر از سیمین» و در پایان به فدریکو فلینی و «زندگی شیرین» می‌رسد.

 

کتاب گفت‌وگو با عباس کیارستمی

پدر و مادر، وضعیت مذهبی خانواده، نخستین تجربه‌های کتاب‌خوانی، دوران کودکی، مدرسه بهرام و دبیرستان جم، نخستین بارقه‌های آشنایی با  فیلمسازی، صادق هدایت، احمد کسروی، شعر و تجربه‌های شعرخوانی او از جمله تجربه‌هایش در حفظ کردن شعرهای حمیدی شیرازی، ممیزی فیلم در ایران و دیگر کشورها، نفت، وضعیت مذهب در ایران، مسعود کیمیایی، ابراهیم گلستان، سینمای «مستقل» و «بدنه» از جمله مباحثی است که باب گفت‌وگو پیرامون آن‌ها در این اثر با استاد گشوده شده است.

«آفاق و اسرار عزیز شب» (سی گفت‌وگو درباره زندگی و شعر مهدی اخوان ثالث)، «غزل اجتماعی معاصر»، «زندگی چیزی کم دارد»، «سبز و بنفش و نارنجی» (گفت‌وگو با سیمین بهبهانی)، «گفت‌وگو با نجف دریابندری»، «یادداشت‌های روزانه» (صد و ده روز با سیمین بهبهانی)، «گفت‌وگو با اکبر رادی»، «شناخت‌نامه مسعود کیمیایی»، «از بامداد» (درباره احمد شاملو) و «پنهان در آینه» (گفت‌وگو با ضیاء موحد)، از دیگر کتاب‌های مظفری ساوجی است.

(منبع: ایسنا)

مطالب بیشتر

  1. سینمای شاعرانۀ عباس کیارستمی
  2. مصاحبۀ مجلۀ le temps با عباس کیارستمی
  3. کارنامۀ مهدی مظفری ساوجی
  4. دربارۀ چخوف ایران: اکبر رادی
  5. سروده‌هایی از مهدی مظفری ساوجی
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها