با ما همراه باشید

موسیقی بی کلام

قطعۀ تایم شاهکار هانس زیمر

قطعۀ تایم شاهکار هانس زیمر

(به مناسبت زادروز او)

دانلود آهنگ

تلقین (Inception) فیلمی علمی تخیلی اکشن به نویسندگی و تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان، محصول سال ۲۰۱۰ است. لئوناردو دی‌کاپریو، الن پیج، جوزف گوردون-لویت، ماریون کوتیار، کن واتانابه، تام هاردی، دیلیپ رائو، کیلین مورفی، تام برنگر و مایکل کین از ستارگان این فیلم هستند.

دی‌کاپریو نقش یک دزد حرفه‌ای را دارد که به ضمیر ناخودآگاه افراد نفوذ می‌کند و افکار آن‌ها می‌دزد، او که در ایالات متحده تحت پیگرد است، با پیشنهاد پاک شدن سابقه‌اش در ازای انجام کاری که به نظر غیرممکن است روبه‌رو می‌شود: «تلقین» یا القای یک ایده به ضمیر ناخودآگاه یک شخص. این فیلم یکی از برترین آثار نولان است و اگر این فیلم را تا حالا ندیده‌اید! که بعید می‌دانم، حتماً باید آن را تماشا کنید.

موسیقی متن این عنوان یکی دیگر از همکاری‌های بین کریستوفر نولان و هانس زیمر است. ساندترک فیلم تلقین یکی از بهترین آثار هانس زیمر در تمام دوران حرفه‌ای فعالیتش است. نبوغ هانس زیمر به خوبی با این ساخته‌ی نولان همراه شده‌است و مانند بسیاری از مواقع در همکاری این دو، تاثیر کار هانس زیمر از موسیقی فیلم فراتر می‌رود. در این نوشته از توضیح در مورد کل آلبوم موسیقی فیلم می‌گذریم و تنها به قطعه‌ی آخر آلبوم ساندترک می‌پردازیم. شاید اگر حتی جز آن دسته از افرادی باشید که زیاد موسیقی فیلم یا موسیقی بی‌کلام گوش نمی‌کنید هم قطعه‌ی Time از موسیقی متن فیلم Inception را بشناسید، چون بسیار زیاد از آن در کلیپ‌ها، نماهنگ‌ها و عناوین دیگر استفاده شده‌است.

در مورد تایم صفت شاهکار به هیج وجه کافی نیست. این قطعه از یک موسیقی فیلم فراتر می‌رود، شاید بهترین اثر هانس زیمر تا به این جای کار. خیلی سخت است و باید برای این جایگاه قطعات ارزشمند و ماندگاری از موسیقیِ عناوینی همچون بین‌ستاره‌ای، گلادیاتور، سه‌گانه‌ی بتمن، دزدان دریایی کارائیب، آخرین سامورایی، شیرشاه و بسیاری بیشتر را کنار بگذاریم ولی شدنیست. این عجیب است که یک قطعه‌ی موسیقی می‌‌تواند اینقدر مغز انسان را درگیر کند و تاثیرگذار باشد.

تایم در مهم‌ترین لحظات فیلم یعنی لحظات پایانی پخش می‌شود و با پایان تایم، فیلم هم به شکل فوق العاده‌ای تمام می‌شود و ببیننده را با تفکراتش تنها می‌گذارد (به خانه خوش آمدید آقای کاب). این قطعه به اندازه‌ی اسمش بزرگ است، اگر به فصل‌ها فکر کنید به احتمال زیاد یاد شاهکار ویوالدی، چهار فصل می‌افتید، اگر به مهتاب فکر کنید در موسیقی به یاد سونات مهتاب جاودانه‌ی بتهوون می‌افتید و اگر بگویند زمان به یاد تایم هانس زیمر می‌افتید.

نود میلیون بازدید در یوتیوب و پانصدهزاری که آن را لایک کرده‌اند اشتباه نمی‌کنند، دیدگاه‌ها را بخوانید بسیاری گفته‌اند تایم بهترین آهنگ عمرشان است، خیلی‌ها گفته‌اند این آهنگ در هر لحظه مو به تنشان سیخ می‌کند و عده‌ای هم گفتند که می‌خواهند تایم در مراسم تدفین‌شان پخش شود! شما با یکی از چند شاهکار برتر تاریخ موسیقی فیلم روبه‌رو هستید! یک چهار دقیقه و نیم رویایی!

(منبع: musicgeek)

 

مطالب بیشتر

  1. شاهکار کلینت منسل جادوگر!
  2. موسیقی درخت زندگی از منسل
  3. آن‌گاه که به عشق شیفته شویم
  4. یک زیبای عجیب
  5. راز عشق اثر سحرآمیز نیکوس هاتزوپولوس
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها