با ما همراه باشید

از دنیای نقاشی

نولان لوئیس و نقاشی‌درمانی

نولان لوئیس و نقاشی‌درمانی

نولان لوئیس و نقاشی‌درمانی

چندی است کتاب رنگ آمیزی دیگر به کودکان اختصاص ندارد و در میان بزرگسالان نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده‌ است. ازیرا محققان بر فواید این کتاب‌ها بر سلامت روح و روان افراد تأکید کرده‌اند و دیگر آن، تنها به عنوان سرگرمی مطرح نیست بلکه راهی برای دست یافتن به تمرکز و آرامش درونی به شمار می‌آید.

در سال 1925 نولان لوئـیس یک تحـلـیل‌‌گر روان، استفاده از نقاشی آزاد را برای تحلیل رفتار بزرگسالان آغاز کرد و این شاخهٔ تازه تأسیس به‌سرعت جای مناسب خود را بدست آورد. هدف نقاشی‌درمانی فراهم آوردن فرصتی برای افراد بود تا از طریق رنگ‌ها و خطوط احساسات، عواطف، نیازها و حتی دانسته‌های خود را آزادانه و به نحوی که مایل‌اند بیان کنند.

نقاشی و سایر هنرها مانند پلی میان دنیای درون و واقعیت‌‌های بیرونی قرار می‌گیرند و تصویر مانند یک میانجی در فاصله این دو عمل کرده و جنبه‌های خودآگاه و ناخودآگاه، گذشته، حال و آیندهٔ فرد را بازگو می‌کند.

نولان لوئیس و نقاشی‌درمانی

نخستین کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان در سال 2012 و 2013 میلادی وارد بازار شدند. همانطور که اشاره شد، استفاده از این کتاب‌ها به منظور تقویت خودآگاهی، مدیریت رفتاری، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به‌نفس از سمت روانشناسان توصیه می‌شود.

در این کتاب‌ها بیشتر طرح‌های ماندالا به چشم میخورد. ماندالا جدولی است هندسی مورد استفاده در ادیان بودا و هندو که به عنوان نمادی برای جهان هستی به‌کار می‌رود. اصل ماندالا از دین هندو است ولی در آیین بودا هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه بکار می‌رود.

اشکال متقارن هندسی ماندالا که نقش و نگار‌ها، ریزه‌کاری‌ها، نمادها و اشکال زیادی در آن جا گرفته است، همه در نهایت به سوی مرکز رفته و مرکز شکل اصولا محل تمرکز و تداخل اشکال است.

نولان لوئیس و نقاشی‌درمانی

 

مطالب بیشتر

  1. دورۀ آبی و صورتی پیکاسو
  2. آشنایی با سبک نقاشی مکرمه قنبری
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین‌ها